Finn en kristen håndverker

Nå kan du spore opp norske firmaer med «kristen-garanti» på nett.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Mener du at et kristent livssyn er avgjørende for hvilken pelletsovnforhandler eller flislegger du skal kontakte når behovet melder seg? Da er det bare å klikke seg inn på finnkristen.no.

- Vi vil gjøre det så enkelt som mulig å finne fram til kristne aktører i næringslivet, sier Vidar Haugen som står bak de «gule sidene», til Vårt Land.

Garanterer ikke for moralen

En variant av nettsiden ble presentert våren 2006, med med nytt navn skal trafikken øke, håper Haugen, som innrømmer at ikke alle bedriftene som annonserer har merket noen forskjell.

Det er gratis for forretninger og enkeltpersoner å bli oppført. Det samme gjelder bruk av tjenesten for publikum.

- Dette er et servicetilbud vi vet at publikum etterspør, mener Haugen.

På nettsiden står det at «Alle firmaene i vår katalog er drevet av mennesker som er personlig kristne.», men Haugen vil ikke stå som garantist for god moral blant dem som annonserer.

- Jeg skulle gjerne sagt at den moralske og forretningsmessige standarden er bedre hos kristne enn hos andre, men noen slik garanti kan jeg ikke gi, sier han.

HÅNDTVERKER: Det vites ikke hvilket livssyn denne mannen har, men det er åpenbart mange kabler å holde styr på. Illustrasjonsfoto: Tom E. Østhuus/Dagbladet
HÅNDTVERKER: Det vites ikke hvilket livssyn denne mannen har, men det er åpenbart mange kabler å holde styr på. Illustrasjonsfoto: Tom E. Østhuus/Dagbladet Vis mer

Han vil ikke heller ikke love at produktene som selges av bedriftene holder høyere kvalitet enn hos andre forhandlere.

Finn.no reagerer

Direktør for forretningsutvikling Frode Nordseth i finn.no liker ikke bruken av «finn» i søketjenestens navn.

- Vi har merkevarebeskyttet en del navn som ligger tett opp til vårt navn, slik som finnreise.no og finnbil.no.

- Men finnkristen.no er ikke beskyttet hos oss, konstaterer Nordseth.

Han er ikke begeistret over at enda en konkurrent har etablert seg i markedet.

- Generelt vil jeg si at denne navnebruken vitner om dårlig fantasi, sier Nordseth til Vårt Land.

Det har så langt ikke lykkes Dagbladet.no å finne tilsvarende livssynsbaserte norske næringslivsformidlere på internett.