«KØHELVETE:» Strekningen mellom Bryn og Ulven. Det vil bli store forsinkelser i Oslo i forbindelse med veiarbeid i sommer. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
«KØHELVETE:» Strekningen mellom Bryn og Ulven. Det vil bli store forsinkelser i Oslo i forbindelse med veiarbeid i sommer. Foto: Lars Eivind Bones / DagbladetVis mer

Finn fram sykler og busskort: Fra tirsdag forventes det et «køhelvete» i Oslo

Større deler av byen kan bli rammet. Og dette er bare starten.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Skal du ut i Oslo-trafikken tirsdag neste uke, bør du smøre deg med solide doser tålmodighet og toleranseevne for trafikale utfordringer.

Mandag kl. 21 stenger nemlig det ene løpet i Smestadtunnelen på Ring 3 og all trafikk vil da måtte gå i ett løp. Fra tirsdag morgen venter vegvesenet køer. Lange køer.

- Det blir kø, det vet vi. Men vi vet ikke hvor mye, sier Eystein Hanssen, kommunikasjonsrådgiver i Statens vegvesen, til Dagbladet.

«Køhelvete» En annen kilde sier til Dagbladet at byens bilister vil kunne forvente seg det vi i tabloidpressen vil kunne finne på å kalle et «køhelvete».

Vegvesenet har beregnet at det vil ta fire timer å kjøre fra Sinsen til Lysaker på Ring 3 fra tirsdag hvis like mange som normalt tar rattet og hjulene fatt som vanlig. Strekningen tar normalt under ti minutter.

- Derfor håper vi flest mulig lar bilen stå og velger kollektivt, sykler eller går. Og hvis du må kjøre, anbefaler vi folk å unngå Ring 3, sier Hanssen.

Han sier det ikke finnes omkjøringsalternativer som har samme kapasitet som hovedveien, og at de ikke kan vite hvor lange køene og forsinkelsene vil bli.

Sjekk reisetidene Du kan til enhver tid se hvordan trafikken flyter på utvalgte strekninger i Trondheim, Bergen, Stavanger, Oslo og i Østlandsområdet på Reisetider.no.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Erfaringsmessig vet vi at det ved slike endringer er verst de første dagene, men at folk tilpasser seg etter hvert, sier Hanssen.

HER BLIR DET UTFORDRINGER: Kartet viser planlagte tunnelstengninger de neste årene. På veiene ser du trafikken i sanntid. Grafikk: Dagbladet/Ola Strømman

Han sier hovedutfordringene vil bli på Ring 3, men at det også vil forplante seg videre. Det bekrefter Mette Brunæs, trafikkoperatør ved veitrafikksentralen, som vet godt hva som vanligvis skjer når det er trafikktrøbbel i hovedstaden.

- Vi forventer at det vil være kø på hele Ring 3, men det vil påvirke større deler av byen, sier Brunæs.

Fulle tog En av ringvirkningene vil kunne være kø ved påkjøringene til Ring 3, og det vil igjen kunne skape nye problemer.

At mange forhåpentlig velger kollektivtransport i stedet for å stampe i køen, vil naturligvis også få konsekvenser for de som velger tog, buss og bane. Det kan bli trangt om plassen og gå saktere enn normalt.

- Allerede i dag er det en rekke togavganger som er fulle i rushtiden. Mitt råd til pendlere er å orientere seg om avganger som kanskje går noe senere eller tidligere enn ellers. Vi har så mange tog som det vi har, og det kan bli trangt, men det er vanskelig å forutse hvordan dette blir, sier Åge-Christoffer Lundeby, kommunikasjonssjef i NSB, til Romerikes Blad.

Ruter forventer at bussene som går langs Ring 3 vil måtte bruke lenger tid enn vanlig. De har samtidig mulighet til å sette inn flere busser hvis det skulle bli for trangt om bord.

Tunnelarbeider fram til 2020 Uansett: Dette er bare starten på noen år med tunnelarbeider, og tilhørende kø og kaos.

Mot slutten av året starter arbeidet med Granfosstunnelen. I første halvdel av nesteår står Brynstunnelen og Tåsentunnelen for tur. Først i 2020 er det siste tunnelarbeidet i denne runden planlagt ferdig, da Vaterland- og Hammersborg-tunnelen i sentrum. Hele oversikten finner du hos Vegvesenet. Arbeidet med Smestadtunnelen skal være ferdig sommeren 2016.

EN ETTER EN: Dette er tunnelene som skal rehabiliteres i Oslo. Du kan se et kart som viser alle arbeidene landet rundt her.
EN ETTER EN: Dette er tunnelene som skal rehabiliteres i Oslo. Du kan se et kart som viser alle arbeidene landet rundt her. Vis mer

Bakgrunnen for arbeidene er et EU-direktiv for å bedre sikkerheten i tunnelenene, og det skal utføres arbeid i tunneler landet over. Du kan se oversikten over alle arbeidene hos Vegvesenet.

I Oslo-området ønsket vegvesenet å stenge elbilene ute fra kollektivfeltet i rushtida i områdene hvor det er ventet størst forsinkelser, for å kunne prioritere busser og nødetatene. De justerte tidligere denne uka dette til å tillate elbiler med passasjerer i kollektivfeltet også i rushtrafikken.

TID FOR KØ: Dette er framdriftsplanen for tunnelrehabiliteringen.
TID FOR KØ: Dette er framdriftsplanen for tunnelrehabiliteringen. Vis mer