FLYULYKKE: Et Atlantic Airways-fly havarerte etter landing på Sørstokken flyplass på Stord i 2006. Vraket tok fyr og brant helt ut. Nå er den endelige rapporten om ulykken kommet. Foto: 330-skvadronen/Forsvaret/NTBscanpix

NB. Bildet MÅ krediteres 330-skvadronen ved bruk
FLYULYKKE: Et Atlantic Airways-fly havarerte etter landing på Sørstokken flyplass på Stord i 2006. Vraket tok fyr og brant helt ut. Nå er den endelige rapporten om ulykken kommet. Foto: 330-skvadronen/Forsvaret/NTBscanpix NB. Bildet MÅ krediteres 330-skvadronen ved brukVis mer

Finner ikke årsaken til Sørstokken-ulykken

Havarikommisjonen med endelig rapport om 2006-katastrofen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Fire personer omkom og seks personer ble hardt skadd i ulykken på Stord lufthavn, Sørstokken i 2006.

Ulykken inntraff da Atlantic Airways Flight 670 under det som skulle være en normal mellomlanding fortsatte forbi rullebaneenden og raste ned en bratt skråning.

Flyet begynte raskt å brenne, og brannen spredte seg så hurtig at ikke alle rakk å evakuere flyet i tide.

Ingen klare svar Nå er den endelige rapporten etter den grusomme ulykken klar.

Rapporten, som er utarbeidet av Statens havarikommisjon for transport, gir ikke noe entydig svar på hva som forårsaket ulykken.

Havarikommisjonen peker på tre akkumulerte effekter som tilsammen skal ha resultert i katastrofen.

Hjulene ble kokt Det første som nevnes er at ingen av flyets seks liftspoilere felte seg ut etter landing. Dette er klaffer på oversiden av vingene som ødelegger vingens løft når de felles ut.

«Hovedhjulene fikk dermed ikke god nok kontakt med rullebaneoverflaten, og bremseeffekten ble redusert. Dette ble av flygerne oppfattet som svikt i hjulbremsene og nødbremsen ble koblet inn. Nødbremsen har ikke beskyttelse mot blokkering, og hjulene låste seg.» heter det i rapporten.

Dette førte i kombinasjon med den våte rullebanen til at gummien i dekkene ble kokt og at flyet ikke klarte å stanse slik det skulle.

Kort rullebane Den andre faktoren består av menneskelig feil. Havarikommisjonen hevder at en bedre forståelse av bremsesystemet kunne ha forhindret utforkjøringen.

Til slutt mener kommisjonen at sikkerhetsmarginene ved Stord lufthamn var utilstrekkelige, deriblant at rullebanen var kortere enn det som kreves.