Finner ikke svar på hvorfor postflyet styrtet

Havarikommisjonen forstår ikke hva som kan ha skjedd.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Den svenske havarikommisjonen har ikke funnet svar på hvorfor postflyet som var på vei fra Gardermoen til Tromsø styrtet i Jokkmokk i Nord-Sverige i januar.

Onsdag la den svenske havarikommisjonen fram sine foreløpige funn etter å ha gått gjennom ferdsskriveren og taleregistratoren på Bombardier CRJ-200-flyet som styrtet natt til 8. januar.

Flyets 42 år gamle spanske kaptein og 34 år gamle franske styrmann omkom i styrten, der flyet ble knust i småbiter.

Utrop Ifølge havarikommisjonen ble flyet lastet og tanket som normalt på Gardermoen før avgang, og opptak fra flere overvåkingskamera viser at alle rutiner ble fulgt.

Det var klarvær og ingen fare for isdannelse i området der ulykken skjedde, men 1 time og 10 minutter etter avgang viser taleregistratoren at flykapteinen kom med et kraftig utrop.

Flyet befant seg da i 9.500 meters høyde og autopiloten ble koblet ut. Om dette skjedde automatisk eller om det ble gjort manuelt, er uklart.

Vill ferd Flyet begynte deretter en vill ferd mot bakken og oversteg etter 17 sekunder den høyeste tillatte farten for flytypen.

16 sekunder senere ble det sendt mayday-signal fra flyet, som traff bakken nordvest for innsjøen Akkajaure, 10 kilometer fra grensen til Norge.

Fra flykapteinens utrop til flyet traff bakken gikk det bare 1 minutt og 20 sekunder, noe havarikommisjonen betegner som høyst uvanlig.

Manglende samsvar Selv om granskingen ennå ikke har gitt svar på hva som forårsaket ulykken, viser den foreløpige gjennomgangen at det var manglende samsvar mellom de opplysninger som er registrert i flyets ferdskriver og flyets faktiske bevegelser.

Om dette innebar at flygerne mottok feil data i cockpit, og derfor ble forledet til å koble ut automatikken og håndtere flyet på en måte som forårsaket ulykken, er ikke fastslått.

(©NTB)