ØKT SIKKERHET: Etter flere episoder hvor svindlere har samlet opp private mobilnummer for å sende ut falske SMSer, har nå finn.no tatt grep rundt problemet. Nå må du logge deg inn med brukernavn og passord for å få tilgang på private annonsørers mobilnummer. Skjermdump: Finn.no
ØKT SIKKERHET: Etter flere episoder hvor svindlere har samlet opp private mobilnummer for å sende ut falske SMSer, har nå finn.no tatt grep rundt problemet. Nå må du logge deg inn med brukernavn og passord for å få tilgang på private annonsørers mobilnummer. Skjermdump: Finn.noVis mer

Finn.no strammer grepet rundt svindelforsøk

Nå må du logge deg inn med brukernavn for å få tilgang til private mobilnummer.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Det finnes utallige eksempler på hvordan svindlere forsøker å lure privatpersoner som annonserer på finn.no. Nå har firmaet tatt grep for å stoppe dette.

Tidligere har svindlere kunnet sanke inn mobilnumre til privatpersoner, for så å sende ut spam i form av SMS-er.

- Det vi har gjort er å stille krav til personer som ser på annonser. For å få tilgang til private mobilnummer må man nå logge på med et brukernavn og passord, sier Lars Vinden som er ansvarlig for forbrukertrygghet i finn.no.

Falske SMS-er Går du inn på en privatannonse, vil ikke mobilnummeret til annonsøren vises før du logger deg inn.

Dette er meldingen som kommer opp i stedet:

«Nå må du klikke på lenken og eventuelt logge inn for å se mobilnumre. Dette gjør det vanskeligere å hente ut mange mobilnumre for å sende ut falske SMS-er.»

- Folk er vant med innlogging på Facebook og epost, så vi tror ikke dette vil føre til vanskeligheter. Vi tror brukerne vil akseptere forandringen, sier Vinden.

Han påpeker at dette ikke vil være til hinder for privatpersoner.

- Det blir ikke vanskeligere å få tak i annonsøren for privatpersoner, men med dette tiltaket ønsker vi å stoppe de som spammer med svindelforsøk, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er fortsatt mulig å sende epost til privatpersoner.

Gode tilbakemeldinger - Vi prøver å gjøre det vi kan til enhver tid, men det er ikke alltid like lett å balansere sikkerhet med brukervennlighet. Nå har vi tatt et solid grep for å forhindre spam-meldinger, sier Vinden.

Så langt har brukerne vært positive til forandringene, men Vinden sier det alltid vil være misfornøyde kunder.

- Vi har fått flere gode tilbakemeldinger, men det vil alltid være sånn at folk gir tilbakemeldinger når de er misfornøyde. Noen lurer på hvorfor og om det er nødvendig med disse forandringene.

Ettersom du nå trenger en epost-konto for å lage deg en brukerprofil er det noen få som sliter.

- Det har vært et par brukere som ikke har hatt en egen epost-konto. Disse har vi hjulpet så godt vi kan, sier Lars Vinden til Dagbladet.

SKJULT NUMMER: For å se mobilnummeret til private annonsører på finn.no, må du nå logge deg inn med brukernavn og passord. Dette er for å stoppe svindelforsøk gjennom falske SMSer som sendes ut. Skjermdump: Finn.no
SKJULT NUMMER: For å se mobilnummeret til private annonsører på finn.no, må du nå logge deg inn med brukernavn og passord. Dette er for å stoppe svindelforsøk gjennom falske SMSer som sendes ut. Skjermdump: Finn.no Vis mer