Fire nødlandinger på to uker

En MD80 SAS-maskin med 72 mennesker om bord måtte nødlande på Oslo Lufthavn Gardermoen ti minutter etter take-off i går kveld. Det er den fjerde nødlandinga til SAS på knappe fjorten dager.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Nå lover selskapet en gjennomgang av sine interne sikkerhetsrutiner. En flyvertinne merket en svidd elektrisk lukt og meldte fra til kapteinen etter ti minutter i lufta. Flyet meldte fra om avbrutt take-off, og ble møtt av tre brannbiler på flystripa på Gardermoen.

- Jeg har snakket med fire- fem av passasjerene, og de opplevde situasjonen som udramatisk, sier assisterende stasjonssjef Hallvard O. Dalsaune i SAS.

Med gårsdagens hendelse, er dette den fjerde nødlandingen til SAS på under fjorten dager. Slik var de tre forrige:

  • 5. juli: En Fokker 50 med 23 passasjerer om bord var på vei fra Bardufoss til Evenes da det måtte returnere til Bardufoss etter bare fem minutter i lufta. Årsak: Stans på den ene motoren.
  • 6. juli: En MD87-maskin med 66 passasjerer på vei fra Sola til Stanstead i England nødlandet på Sola 15 min. etter avgang.

Årsak: Indikasjonsfeil på den ene motoren og frykt for overoppheting.

  • 13. juli
: Et Boeing 767 fra Singapore til Bangkok måtte returnere til flyplassen i Singapore etter 10 til 15 minutters flyging. Det var 190 mennesker om bord.

Årsak: Indikasjon på feil på høyderoret. Er rutinene deres gode nok?

- Vi har meget god sikkerhet i SAS. Men at vi de siste fjorten dagene har avbrutt fire take-offer, er selvfølgelig alvorlig, sier operativ leder for SAS Norge, Freddy Haugen.

Vil dere endre rutinene?

- Ja, vi må se på vår interne sikkerhet, sier Haugen.

MÅTTE SNU: DENNE SAS-maskinen med 66 passasjerer og en besetning på seks personer måtte nødlande på oslo Lufthavn Gardermoen ti minutter etter take-off i går.