SEA KING: Her i aksjon på Romerike under en leteaksjon i 2009. Foto: Torbjørn Gønning/Dagbladet
SEA KING: Her i aksjon på Romerike under en leteaksjon i 2009. Foto: Torbjørn Gønning/DagbladetVis mer

Fire skal kjempe om å overta etter Sea King

Skal levere Norges nye redningshelikoptre.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Fire helikopterprodusenter er invitert til å komme med anbud og få sjansen til å levere Norges nye redningshelikoptere.

Selskapene som skal kjempe om kontrakten på 16 redningshelikoptre er italiensk-britiske Agusta Westland Ltd, europeiske Eurocopter, europeiske NH Industries og amerikanske Sikorsky International Operations Inc, får Aftenbladet opplyst av Justisdepartementet.

NH Industries er allerede godt kjent for norske myndigheter med modellen NH90. Det har riktignok ikke vært et udelt positivt bekjentskap, og regjeringen valgte i 2007 å kansellere en opsjon på 10 NH90-helikoptre til Luftforsvaret. En ordre på 14 helikopter til Kystvakten og Sjøforsvaret er forsinket med sju år så langt, skriver avisen.

Danskene har satse på Agusta Westlands AW-101, mens Eurocopters EC-225 og Sikorskys S-92 brukes av de private operatørene Bristow Norway og CHC Helikopter Service på norsk sokkel.

Stortinget har vedtatt at det skal brukes 16,8 milliarder kroner på å fornye helikopterflåten til redningstjenesten. Målet er å ha de første nye helikoptrene på plass i løpet av 2016 og at det siste av dagens 12 Sea King-er kan pensjoneres innen utgangen av 2020.

De nye redningshelikoptrene skal ha baser på Banak, Bodø, Ørland, Florø, Sola og Rygge. Ordren dekker også fornyelse av de sivile redningshelikoptrene på Svalbard.

(NTB)