Firedobling i internett-annonser

Første halvår vokste omsetningen av internettannonser fire ganger i forhold til i fjor. Men bransjen sliter fortsatt med barnesykdommer.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Norske nettsteder har omsatt annonser for 171,1 millioner kroner første halvår i år. Tilsvarende tall for i fjor var 45,3 millioner kroner. Men ekspertene er ikke overrasket.

- Dette er en trend som bare fortsetter, og tallene bekrefter det vi så på begynnelsen av året, sier Nina Hølke i Mediacom Interactive til Dagens Næringsliv.

Byrået har beregnet totalomsetningen etter å ha hentet tall fra nettstedene Digi.no, Nettavisen, DinSide, 24/7, Webad, Doubleclick og Sol. Mediacom har forutsatt at disse nettstedene vil stå for 70 prosent av markedet i år, slik de gjorde i fjor.

Barnesykdommer

Hølke tror det totale annonsemarkedet på inernett vil nå 350 millioner kroner i år. I fjor omsatte bransjen annonser for 130 millioner kroner. Likevel er det rom for store forbedringer.

- Hvis annonsørene og mediebyråene følger opp nettannonseringen får man valuta for pengene. Men det er masse slurv der ute, sier Hølke til Dagens Næringsliv.

Blant barnesykdommene nettstedene sliter med er tidsfrister som ikke overholdes og annonser som blir lagt ut på feil dager.