VIL TIL NORGE: Selskapet som har hisset på seg europiske drosjesjåfører, snuser på Norge og har i den forbindelse hyret inn rådgivningsselskapet First House. Bildet viser taxisjåførenes protest mot selskapet i London onsdag. Foto: Luke MacGregor / Reuters
VIL TIL NORGE: Selskapet som har hisset på seg europiske drosjesjåfører, snuser på Norge og har i den forbindelse hyret inn rådgivningsselskapet First House. Bildet viser taxisjåførenes protest mot selskapet i London onsdag. Foto: Luke MacGregor / ReutersVis mer

First House jobber for selskapet som har hisset på seg Europas taxisjåfører

- Forsterker inntrykket av PR-byråene som kommersielle politiske aktører, mener Norges Taxiforbund.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Tusenvis av rasende drosjesjåfører sørget onsdag for trafikkaos i flere europeiske storbyer, som London, Berlin, Paris og Roma.

Den koordinerte aksjonen var den europeiske drosjenæringens hittil største offensiv mot det amerikanske selskapet Uber og deres populære og omstridte mobilapp, som brukes å til bestille drosjeturer fra private sjåfører.

De profesjonelle drosjesjåførene mener appen legger til rette for pirattaxi-virksomhet, og i Frankrike og Belgia har myndighetene lagt restriksjoner på bruk av appen.
 
Nå kan Dagbladet fortelle at det utskjelte selskapet snuser på Oslo, og at det har engasjert First House som døråpner.
 
- Oslo aktuell kandidat Det går fram av en epost fra First House-rådgiver Erlend Engh Brekke til samferdselsminister Ketil Solvik Olsens (Frp) rådgiver Reynir Johannesson (Frp).

Les hele eposten her.

I eposten, som er datert 5. mai, ber First House på vegne av arbeidsgiveren om et «uformelt møte» med samferdselsministeren i Leipzig, Tyskland, der han i slutten av mai slutten deltok på International Transport Forum (ITF).

I eposten heter det: 

«Uber er ikke lansert i Oslo ennå, men de er i en fase der de raskt ruller ut tjenesten i byer verden over, og Oslo er en aktuell kandidat. I den forbindelse er Uber interessert i muligheten til å introdusere seg raskt og uformelt for KSO. Ubers ansvarlige for myndighetskontakt globalt, Corey Owens, deltar i Leipzig, og har bedt oss sjekke muligheten for en kort prat i marginene av konferansen». 

Norges Taxiforbund frykter ikke appen - men liker ikke at den selges inn overfor norske myndigheter. 

- Når PR-byråene stiller seg til rådighet for aktører som vil innføre lovendringer med dramatiske følger for samfunnet, forsterket det inntrykket av dem som kommersielle politiske aktører. Uber forutsetter fri etableringsrett for taxi, og da er det slutt på tilgjengeligheten «overalt, alltid» som ledd i en nasjonal transportpolitikk, sier kommunikasjonssjef Atle Hagtun i Norges Taxiforbund til Dagbladet.

- Vi kommenterer ikke kundeforhold, er alt administrerende direktør Per Høiby i First House vil si om saken.
 
- Pirattaxi-virksomhet I eposten blir Ubers virksomhet presentert slik: «Uber er et teknologiselskap som utvikler en app som lar reisende i store byer finne sjåfører som er villig til å kjøre dem dit de skal mot et vederlag - raskere, tryggere og enklere enn taxi».

I Norge vil dette være pirtattaxi-virksomhet, ifølge Norges Taxiforbund.    

DROSJEPROTEST: Onsdag demonstrete tusenvis av drosjesjåfører over hele Europa mot det amerikanske selskapet Uber, som nå snuser på Oslo. Dette bildet er fra Berlin. Foto: Thomas Peter / Berlin Vis mer

- Den norske lovgivningen på dette området er såpass tydelig at Ubers virksomhet i norsk sammenheng vil være klart ulovlig, hvis de satte i gang her, rett og slett fordi du må ha taxiløyve for å transportere personer mot betaling i Norge, sier Hagtun.

På sine hjemmesider garanterer Uber at alle deres tilknyttede sjåfører opererer i henhold til alle lokale krav og regler.

Forespørselen fra First House ble avvist av Samferdselsdepartementet, og Hagtun tror Uber stort sett vil møte stengte dører i Norge - med eller uten hjelp fra First House.

Les også: Europas drosjesjåfører protesterer mot mobilapp

Regjeringen vil liberalisere Høyre/Frp-regjeringens politiske plattform slår fast at «drosjepolitikken skal ses på som en del av kollektivpolitikken, og bransjen har et viktig samfunnsoppdrag». Og selv om drosjenæringen er spent på hvilke endringer regjeringen vil foreslå for Stortinget, tror ikke Norges Taxiforbund at løyveordningen står for fall.

Hagtun viser til at den norske drosjemarkedet er strengt regulert først og fremst av hensyn til forbrukerne - ikke næringen - og at det er et bredt politisk flertall bak løyveordningen, blant annet fordi den sikrer tilgang på drosje over hele landet.
    

- Denne tjenesten retter seg nok mot mer kaotiske drosjemarkeder i verden. I Norge fungerer det veldig godt, og de norske drosjene er blant de mest teknologisk avanserte i verden. Alle norske taxisentraler tilbyr i dag app som del av sitt bestillingssystem, og tilgjengeligheten er svært god. Uber er ikke i stand til å tilby noe som er bedre enn det vi allerede gjør, sier han.

Statssekretær Bård Hoksrud (Frp) i Samferdselsdepartementet bekrefter overfor Dagbladet at at regjeringen er i gang med en gjennomgang av dagens taxiregelverk, men han vil ikke si for mye om dette arbeidet nå.  

-  Regjeringens utgangspunkt er at vi ønsker å liberalisere, men vi er samtidig opptatt av det stilles kvalitetskrav, sier han til Dagbladet.

Hoksrud viser til at deler av næringen til tider har vært beskjemmet av vold og andre typer kriminalitet. 

INGEN KOMMENTAR:- Vi kommenterer ikke kundeforhold, er alt administrerende direktør Per Høiby i First House vil si om saken. Foto:Robert S. Eik/Dagbladet Vis mer

- En del av taxinæringen har dessuten et spesielt ansvar fordi de gjør mange oppgaver på vegne av det offentlige, blant annet helsevesenet. Vandel vil være viktig i et sånn perspektiv. Vi ønsker et regelverk som både ivaretar næringen og forbrukerne.  

Les også: Jens Stoltenberg: - Jeg kommer aldri til å jobbe i PR-bransjen

Forbrukerrådet har laget en Taxiutredning (2013) som peker på utfordringer i det norsk taximarkedet. Dette er ett av deres forslag, gjengitt i en kronikk i Dagbladet i vår:

«Ordningen med løyvehavere må fjernes helt. I stedet bør dette leddet erstattes med en selskapsmodell. Slik får vi virksomheter med ansatte sjåfører som utfører taxitjenesten i tråd med selskapets målsettinger. Det sikrer at taxikunder får en ansvarlig motpart som opptrer etter vanlige regler i arbeidslivet, som kjører når og der hvor kundene trenger det, gir riktig pris, behandler deg godt og gir reelle klagemuligheter. For å sikre profesjonalitet og konkurranse bør det være en minimumsstørrelse på taxiselskapene.»

I regjeringens politiske plattform heter det at regjeringen vil: «Åpne for at drosjesentraler og bedrifter innen drosjenæringen kan organiseres på samme måte som andre bedrifter».

VIL LIBERALISERE: Statssekretær Bård Hoksrud i Samferdselsdepartementet sier at regjeringen ønsker å liberalisere taxiregelverket, men at den samtidig er opptatt av kvalitetskrav. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet Vis mer