NØDPROMPET: 390 kuer produserte store mengder metangass som igjen utløste brannalarmen på flyet. Kuene på bildet har ingenting med saken å gjøre og er i så måte uskyldige. Arkivfoto Kristin Svorte/Dagbladet
NØDPROMPET: 390 kuer produserte store mengder metangass som igjen utløste brannalarmen på flyet. Kuene på bildet har ingenting med saken å gjøre og er i så måte uskyldige. Arkivfoto Kristin Svorte/DagbladetVis mer

Fisende kuer førte til nødlanding

De 390 kuene hadde mer luft i magen enn flyet tålte.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Snakk om å drite seg ut på tur!

Flycrewet, piloten og co-piloten, fikk hendene fulle da brannalarmen på et Korean Airways-fly ble utløst i fjor. Mannskapet gikk inn i lasterommet for å sjekke hendelsen, men de kunne ikke se noen form for brann eller røykutvikling. Pilotene bestemte seg likevel for å alarmere flytårnet med sin mayday-melding, skriver avisa Mirror.

Metangass Mannskapet fulgte deretter prodsedyrene for en nødsituasjon og regulerte lufttrykket inne i flyet for en hurtig landing på Heathrow-flyplassen i London. Landingen gikk fint, ingen ble skadd og dermed var saken biff.

Rapporten viser nå at det var de 390 kuene, alle utstyrt med fire mager hver, som var årsaken til at brannalarmen ble utløst.

Dyrene produserer store mengder matangass, som igjen fører til at temperaturen stiger. En eneste ku produsere rundt 600 liter metan per dag, og halveringstiden for metangass er 12 år. Altså adskillig lenger enn de hadde drivstoff til i cargoflyet til Korean Airways.

Mayday Dermed måtte piloten utløse mayday-alarmen, et av 88 tilfeller som Britiske sivile luftfartsmyndigheter (CAA) registrerte i 2012.

Mayday-varsler brukes svært sjeldent ved landinger, og det er bare de aller mest alvorlige tilfellene som forsvarer å bruke det. De fleste tilfellene som fører til dette er mistanke om terrorisme, store tekniske problemer, fri for drivstoff eller hvis noen er i akutt livsfare om bord på flyet.

- Det vanlige er at piloten roper mayday og forklarer flygelederne i tårnet hva som er problemet. Basert på denne informasjonen avgjør de som jobber i flytårnet om det skal tilkalles ambulanser, brannbiler eller lignende, sier en talsperson for CAA.

I tilfellet med de 390 kuene ble brannalarmen utløst over Irskesjøen. Piloten antok at det var varmen fra dyrene som var årsaken, men valgte å ikke ta noen sjanser i tilfelle det skulle være noe mer alvorlig.

Andre tilfeller som utløste mayday i 2012 var to hendelser hvor fly med for lite drivstoff måtte nødlande på Stansted. Piloten varslet mayday og de fikk tillatelse til å nødlande. Andre tilfeller var med røykutvikling, hjertesvikt hos piloten, brann i en motor og matforgiftning.

KUFLY: Et 747 cargofly fra Korean Air Line fraktet de 390 kuene. Foto: REUTERS/NTB Scanpix.
KUFLY: Et 747 cargofly fra Korean Air Line fraktet de 390 kuene. Foto: REUTERS/NTB Scanpix. Vis mer