STORE SUMMER: - 20 000 kan være lotten til skipperen, det!, sier Helene Kristoffersen om beløpet hun måtte betale for å få båten sin sertifisert med en såkalt fartøyinstruks. Kystfiskarlaget mener regelendringen kan være med å presse små fiskere ut av bransjen. Foto: Thomas Rasmus Skaug / Dagbladet. 
STORE SUMMER: - 20 000 kan være lotten til skipperen, det!, sier Helene Kristoffersen om beløpet hun måtte betale for å få båten sin sertifisert med en såkalt fartøyinstruks. Kystfiskarlaget mener regelendringen kan være med å presse små fiskere ut av bransjen. Foto: Thomas Rasmus Skaug / Dagbladet. Vis mer

Fiskeren Helene (26) blar opp tusener i «tulleavgift»: Må betale for kontroll av kontroll

En fiskeriminister fra antiavgifts-partiet Frp til tross: Nå må småfiskerne punge ut.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Det høres kanskje litt kronglete ut, men fisker Helene Kristoffersen (26) klarer ikke å le av den siste regelendringen fra Nærings- og fiskeridepartementet.

I år ble det nemlig for første gang innført såkalt fartøyinstruks for yrkesfiskebåter som er mellom 9 og 10,67 meter lange.

Det betyr at småfiskerne må bla opp tusenvis av kroner for å få et «godkjent foretak» - et privat selskap som jobber for Sjøfartsdirektoratet - til å kontrollere sikkerheten på båtene deres.

Det alene kostet henne rundt 20.000 kroner. Men det var ikke nok med det. Etterpå kom en ny regning nemlig deisende ned i postkassen fra Statens Innkrevingssentral.

Nå ville Sjøfartsdirektoratet ha ytterligere 5000 kroner i årsgebyr.

- Det er ikke akkurat hyggelig å starte året med noe som ser ut som et inkassogebyr, sier 26-åringen ironisk.

- Kontroll av kontrollen

Pengene går blant annet til å føre tilsyn med kontrolløren som gjorde tilsynet med båten hennes, og til å betale for uanmeldte tilsyn Sjøfartsdirektoratet gjør for alle fartøygrupper.

På landkrabbespråk: De får en slags slags avgift på kontroll av kontrollen og kontrolløren av båtene.

Kystfiskarlaget raser over regelendringen, og mener det kan bidra til å presse små fiskere ut av bransjen.

Enkelte steder skal fiskere ha vært nødt til å betale så mye som 50 000 kroner for fartøyinstruksen alene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi betaler først i dyre dommer for denne fartøyinstruksen. Så kreves det inn en kontrollavgift til av oss, som skal dekke direktoratets kontroll av disse kontrollene. Det er helt meningsløst at de ikke stoler på sine egne kontrollører, sier leder Arne Pedersen til Dagbladet.

Stortingsrepresentant Torgeir Knag Fylkesnes (SV) synes det er ironisk at noe sånt innføres for småfiskerne med anti-avgiftspartiet Frp i regjering og fiskeriministerstolen.

- Frp tynger ned vanlige arbeidsfolk med tulleavgifter, og de eneste som tjener på dette er eliten. Hvor har det blitt av Frp?, spør han, før han fortsetter:

- Dette er virkelig en tulleavgift. Ikke nok med det: Det er en tulleavgift som fører til at de minste aktørene får det vanskelig. De eneste som tjener på dette er de store aktørene i fiskeriet, fordi de små aktørene selger seg ut, sier Fylkesnes, som har spurt om næringsminister Monica Mæland (H) om saken flere ganger i Stortinget de siste månedene.

Kostbar prosess

Større båter har vært omfattet av reglene i mange år, men i år er første gang mindre båter som sjarken «Helene» blir berørt av kontrollregimet.

Bakgrunnen for at regelverket utvides, er at ulykkesstatistikken er høy på de små sjarkene.

SV-representanten er kritisk til måten den nye fartøyinstruksen innføres på.

Frp-ministeren Per Sandberg tar kritikken med ro - og påpeker at det er næringsminister Monica Mæland (H) som er ansvarlig - til tross for at regelendringen altså rammer langt flere fiskebåter enn lastebåter.

- IKKE MITT ANSVARSOMRÅDE: Per Sandberg (Frp) viser til at det er Monica Mæland som har ansvar for regelendringen, til tross for at langt flere fiskebåter enn lasteskip rammes. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
- IKKE MITT ANSVARSOMRÅDE: Per Sandberg (Frp) viser til at det er Monica Mæland som har ansvar for regelendringen, til tross for at langt flere fiskebåter enn lasteskip rammes. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix Vis mer

- Jeg er alltid for å bedre rammevilkårene for næringa, og hvis Stortinget mener dette rammer fiskerne hardt, formoder jeg at Fylkesnes fremmer forslag til endringer, skriver Sandberg i en sms til Dagbladet.

Han vil ikke kommentere kritikken fra SV-politikeren nærmere.

- At Fylkesnes er uenig med Frp er vel ingen nyhetsdødare. Fylkesnes får utfordre ansvarlig statsråd, skriver Frp-ministeren i en sms til Dagbladet fra ferie på Senja.

Dagbladet har vært i kontakt med Nærings- og Fiskeridepartementet onsdag, men fikk ikke svar i løpet av arbeidsdagen.

Sjøfartsdirektoratet sier de er klare over at regelendringen «har møtt noe motstand.

- Tiltaket er imidlertid gjennomført for å få ned den dystre ulykkesstatistikken i den minste flåten, blant annet på bakgrunn av tilrådninger fra Statens Havarikommisjon for Transport, skriver de i en epost til Dagbladet.

Seniorrådgiver for avdeling for plan og økonomi i Sjøfartsdirektoratet, Svein Erik Larsen, påpeker at det ikke er tillitsproblemer med kontrollørene som gjør at de gjør uanmeldte kontroller med fiskebåtene. .

- «Et godkjent foretak» har fått godkjennelse til å utføre tilsyn på fiskefartøy under 15 meter, men de er ikke Sjøfartdirektoratets «egne» kontrollører. En uanmeldt kontroll kan for eksempel avdekke at et fiskefartøy ikke har vært godkjent av noe foretak og dermed også mangle fartøyinstruks og så videre. En uanmeldt kontroll blir ikke utført fordi en evt ikke stoler de på godkjente foretak, men av sikkerhetsmessige hensyn, skriver han i en epost til Dagbladet.

Tror folk kan slutte

Tilbake på sjarken i Oslofjorden har Helene Kristoffersen (26) resignert med at det er sånn systemet har blitt - men hun liker det dårlig.

Som leder i Indre Oslofjord fiskerlag frykter også hun at fiskere kan droppe ut av bransjen på grunn av det nye kontrollregimet.

- Jeg er for økt sikkerhet, men det er etter min mening ikke hensiktsmessig på så små båter. Vi har folk som vurderer å gi seg fordi det ikke er økonomisk lønnsomt å drive lenger og som egentlig kunne fortsatt i 30-40 år til med å bringe ferske råvarer fra havet, sier den unge fiskeren.

UNG FISKER: Helene Kristoffersen er en av få unge fiskere, og mener regelendringen særlig kan ramme ungdom som prøver å komme seg inn i yrket, særlig etter å nettopp ha kjøpt seg fiskebåt. Foto: Thomas Rasmus Skaug. 
UNG FISKER: Helene Kristoffersen er en av få unge fiskere, og mener regelendringen særlig kan ramme ungdom som prøver å komme seg inn i yrket, særlig etter å nettopp ha kjøpt seg fiskebåt. Foto: Thomas Rasmus Skaug.  Vis mer
FRUSTRERT: Helene (26) driver selvfinansiert forsøksfiske på kongesnegler og reker i Indre Oslofjord. Her er hun på 35-fotingen hun bruker i sitt daglige virke sammen med pappa Harald. Foto: Thomas Rasmus Skaug / Dagbladet. 
FRUSTRERT: Helene (26) driver selvfinansiert forsøksfiske på kongesnegler og reker i Indre Oslofjord. Her er hun på 35-fotingen hun bruker i sitt daglige virke sammen med pappa Harald. Foto: Thomas Rasmus Skaug / Dagbladet.  Vis mer