«Fit for ferie»

Det trenger ikke være vanskelig å holde formen i sommer. Dagbladets timinutters treningsprogram kan gjøres på hotellet, på stranden, i parken eller på hytta. Se video!

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Å holde kroppen i form i sommer er ikke vanskelig. All trening utgjør en forskjell, og med dette programmet kan du holde midjemålene gjennom sommermånedene.

Personlig trener og ernæringsterapeut ved Studioday, Inge Thomas Ravlo, har utarbeidet et treningsprogram som passer perfekt inn i ferieplanene. En gjennomkjøring av programmet tar cirka ti minutter, og forbrenner rundt 100 kalorier.

Best effekt på morgenen
- Jeg anbefaler å kjøre gjennom programmet hver dag, gjerne to ganger. Jo flere ganger, jo bedre resultat, sier Ravlo.

Aller best effekt får du ved en økt på morgenen og en økt på kveldstid.

- Kroppen kickstarter hver gang du trener, og du øker forbrenningen din. Om du derfor gjør programmet morgen og kveld får du denne kickstarten to ganger. Et annet alternativ er å annenhver dag trene 20 min powerwalk, jogging, sykling, svømming eller annen kondisjonsaktivitet, og annenhver dag ta to runder med programmet, anbefaler Ravlo.

Sunt å svette Kroppen din har ikke vondt av å svette litt i varmen. Faktisk er det godt for deg.

- Når du svetter hjelper du kroppen å regulere kroppstemperaturen. Jo oftere du svetter, jo flinkere blir kroppen din til å regulere seg til vanlig. Svetting er en slags renselse for kroppen, sier Ravlo.

Hverdagstrimmen Mange av dine naturlige ferieaktiviteter forbrenner mer enn du tror.
Her er hvor mye en person på 70 kg forbrenner i snitt timen på diverse hverdagsaktiviteter, i følge forbrukerportalen.no:

Gange, rolig: 215
Gange, rask: 384
Sykle, rolig: 310
Sykle, raskt: 658
Danse, moderat tempo: 259
Jogge: 666
Svømme, raskt: 296
Vannski: 444
Riding: 414
Volleyball: 318
Golf: 244

Obs: Veier du mindre forbrenner du mindre, og veier du mer forbrenner du mer, enn oppgitt.

AKTIV: Inge Thomas Ravlo er personlig trener ved Studioday, og viser hvordan du kan holde deg i form i ferien. Her hopper han krysshopp i Frognerparken. Foto: Håkon Eikesdal
AKTIV: Inge Thomas Ravlo er personlig trener ved Studioday, og viser hvordan du kan holde deg i form i ferien. Her hopper han krysshopp i Frognerparken. Foto: Håkon Eikesdal Vis mer
HOPPE «TAU»: Å hoppe tau uten tau er veldig effektivt. Du slipper å bekymre deg for å tråkke på tauet, og ved å svinge på armene aktiverer du likevel hele kroppen. Foto: Håkon Eikesdal
HOPPE «TAU»: Å hoppe tau uten tau er veldig effektivt. Du slipper å bekymre deg for å tråkke på tauet, og ved å svinge på armene aktiverer du likevel hele kroppen. Foto: Håkon Eikesdal Vis mer
RUMPELØFT: Bruk det du har tilgjengelilg, for eksempel en benk og løft hoftene opp fra bakken. God trening for rumpe og bakside lår. Foto: Håkon Eikesdal
RUMPELØFT: Bruk det du har tilgjengelilg, for eksempel en benk og løft hoftene opp fra bakken. God trening for rumpe og bakside lår. Foto: Håkon Eikesdal Vis mer