Flystyrten i Larvik:

Fjerde dødsulykke med skolefly

Totalt ni personer har mistet livet i forbindelse med flyopplæring, ifølge rapporter.

ULYKKESSTEDET: Her styrtet et fly i bakken mellom Larvik og Porsgrunn tirsdag formiddag. Tre personer omkom. Foto: Frank Karlsen / Dagbladet.
ULYKKESSTEDET: Her styrtet et fly i bakken mellom Larvik og Porsgrunn tirsdag formiddag. Tre personer omkom. Foto: Frank Karlsen / Dagbladet. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Klokka 09.21 tirsdag morgen fikk politiet melding om et skolefly som var i spinn mot bakken utenfor Larvik.

Om bord på flyet satt to studenter og én instruktør fra flyskolen Pilot Flight Academy.

De tre personene som var om bord i flyet, ble funnet omkommet etter styrten.

- Skoleflyet tok av fra Sandefjord lufthavn Torp på en treningstur. Etter å ha gjennomført flere 360 graders svinger i 4 000 fot mistet de raskt høyde og flyet styrtet ned i et ulendt skogsområde og tok fyr, skriver Havarikommisjonen i en rapport om ulykken.

Årsaken til ulykken, er ikke kjent foreløpig. Ifølge avdelingsdirektør for luftfart ved Havarikommisjonen, Kåre Halvorsen, er dette altfor tidlig å spekulere i.

Avdelingsdirektøren forteller også at de foreløpig ikke har sett på om det har vært flere ulykker med den samme flytypen tidligere, men at dette vil bli naturlig å undersøke.

Ni personer mistet livet

Dagbladet har gjennomgått alle rapportene til Havarikommisjonen som har omfattet skoleflyginger tilbake til 1984. Undersøkelsene viser at det tidligere har vært tre ulykker hvor personer har omkommet.

Totalt har ni personer mistet livet i skoleflyginger, inkludert de tre personene som omkom tirsdag.

I 2011 leverte Havarikommisjonen sin rapport, etter at et fly styrtet i havet utenfor Sotra 20. juni 2008. Tre personer omkom.

RADIO: Denne radiomeldingen kunne man høre på radiofrekvensen for fly i Larvik-området kl 09.21.55. Fire minutter seinere kom det mer. Vis mer

Ulykka skjedde under en ferdighetsprøve, der kandidaten skulle manøvrere flyet til første indikasjon på steiling. Da steilevarselet kom på, forsøkte man desperat å gjenopprette flyet, men verken kandidaten eller fartøyssjefen klarte å forhindre at flyet låste seg i en «deep stall».

Havarikommisjonen skriver at flyet styrtet 2000 meter ned på 37 sekunder. Det tilsvarer en hastighet på nærmere 200 km/t.

TOTALVRAK: Havarikommisjonen skriver at det var ingen mulighet for at noen av de tre kunne overleve ulykka i 2008. Flyet styrtet i havet og ble hevet ved hjelp av en mini-ubåt. Foto: Havarikommisjonen
TOTALVRAK: Havarikommisjonen skriver at det var ingen mulighet for at noen av de tre kunne overleve ulykka i 2008. Flyet styrtet i havet og ble hevet ved hjelp av en mini-ubåt. Foto: Havarikommisjonen Vis mer

Fly steilet

21 år tidligere, 6. mai 1987, havarerte et skolefly ved Møkkøya i Øyeren utenfor Lillestrøm.

Rapporten til Havarikommisjonen viser at ulykken sannsynligvis skal ha skjedd i forbindelse med eleven trente på åttetallsflyging, da flyet steilet og gikk over til å spinne.

«Det var ikke nok høyde tilgjengelig til at fartøysjefen kunne gjenvinne kontrollen før flyet traff vannflaten.», heter det i rapporten. To personer omkom.

FLYSTYRT: - Vi har dessverre ikke håp om å finne overlevende, opplyser Tor Eriksen, politistasjonssjef i Larvik. Vis mer

Mistet kontroll

29. september 1984 omkom én person under en skoleflyging i Hokksund. Dødsulykken skjedde under en skolesjekk før oppflygningen til privatflygersertifkatet.

«I cirka 200 fots høyde hørte vitner at motorlyden forsvant. Noenlunde samtidig begynte flyet en sving til høyre som ble krappere etter kort tid. Flyet droppet høyre ving og gikk over i spinn», skriver kommisjonen i sitt sammendrag.

Eleven omkom, men fartøysjefen overlevde til tross for store skader. Ifølge Havarikommisjonen skjedde tapet av kontrollen i så lav høyde at kontrollen ikke kunne gjenopprettes.

TYDELIG PREGET: Pilotskolesjef Frode Granlund omtaler ulykken som skjedde under en skoleflygning tirsdag formiddag som tragisk. Reporter: Kaja Storrøsten. Video: Christian Fjermeros Vis mer

- Større risiko

- Det er ikke veldig mange dødsulykker i forbindelse med flyginger i Norge generelt. Likevel er det flere ulykker i forbindelse med flyopplæring enn vanlig rutefly, sier lederen for Flysikkerhetskomitéen i Norsk Flygerforbund og LO, Jo Bjørn Skatval.

- Skoleflyging har en «større risikoaksept», slik Luftfartstilsynet beskriver det i sitt flysikkerhetsprogram. Det er dermed enda høyere krav om flysikkerhet for vanlige flyginger, sier han og fortsetter:

- En treningsorganisasjon som lærer opp studenter å fly, har andre krav og tillatelse til flyging enn vanlig flyging. Operasjonene i forbindelse med trening er mer i krevende situasjoner enn ruteflyginger.

Skatval forteller at det generelt er få dødsulykker i forbindelse med pilotopplæring.

- Sikkerhet førsteprioritet

Frode Granlund, grunnleggeren av Pilot Flight Academy, forteller at de ikke har hatt ulykker med personskade eller omkomne tidligere.

- Sikkerheten er alltid førsteprioritet i alle luftfartsorganisasjoner. Vi jobber systematisk med risikoanalyser, rapportering, evalueringer, trening og standardisering.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer