El-sparkesykler:

Fjerner el-sparkesyklene på 17. mai

Selskapene som leier ut elektriske sparkesykler i Oslo, har besluttet å fjerne dem på 17. mai.

FJERNES: Selskapene VOI og Tier har bestemt seg for å fjerne sine elektroniske sparkesykler på 17. mai. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
FJERNES: Selskapene VOI og Tier har bestemt seg for å fjerne sine elektroniske sparkesykler på 17. mai. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpixVis mer

Både det svenske selskapet VOI og det tyske selskapet Tier har bestemt seg for å fjerne sine mye omtalte elektroniske sparkesykler under årets 17. mai-feiring i Oslo.

- Av sikkerhetsmessige grunner har vi valgt å fjerne våre el-sparkesykler fra gatene under årets 17. mai-feiring i Oslo, bekrefter kommunikasjonssjef i VOI, Kristina Hunter Nilsson, til Dagbladet.

Nilsson forteller at de er redd for at det skal skje ulykker når folk er berusede, men forsikrer brukerne om at sparkesyklene blir å finne i gatene igjen 18. mai.

- Sikkerheten til våre brukere er det viktigste.

Også konkurrenten Tier bekrefter overfor Dagbladet at de vil parkere sine sykler 17. mai.

- Det gjør vi av operasjonelle hensyn, forteller Lars Christian Grødem-Olsen, sjef for Tier i Oslo, til Dagbladet.

Også Tier sine sykler vil bli tilgjengelige igjen 18. mai.

Mindre sykler 1. mai

Også i dag, 1. mai, har Tier valgt å redusere antall sykler i Oslos gater.

- Vi etablerte i dag en ikke-parkeringssone i området hvor 1. mai-toget gikk. Vi ville ta hensyn til de som går i tog da vi mener det er en fin feiring, sier Grødem-Olsen til Dagbladet.

Det gjelder blant annet på Youngstorget.

Fjernet i Uppsala

Bestemmelsen skjer etter at VOI valgte å også fjerne sparkesyklene i Uppsala i Sverige i forbindelse av feiringen av «Valborg» tirsdag denne uka.

- De ble også fjernet av sikkerhetsmessige årsaker i Uppsala, fortalte Nilsson til Dagbladet tirsdag denne uka.

Det var Uppsala Nya Tidning som først skrev at sparkesyklene skulle fjernes i Uppsala.

FELLE: De elektriske sparkesyklene skaper problemer for flere i Oslo. Også brukerne av dem forstår at det kan være farlig. Se hvordan her. Video: Marie Røssland Vis mer

- Et stort problem

Her til lands er det selskapene VOI og Tier som tilbyr utleie av elektriske sparkesykler i Oslo.

I forrige måned skapte sparkesyklene furore da tjenestene Tier og VOI fikk refs fra Blindeforbundet for at blinde og svaksynte både hadde kollidert med parkerte sykler, og blitt påkjørt av sykler i fart.

- Dette dukket opp veldig plutselig, og er blitt et stort problem for blinde, svaksynte og alle byvandrere. Mange av dem blir bare parkert midt på fortauet, som er et stort problem for gruppa jeg presenterer, så muligheten for å hive seg unna er vanskelig, sa leder i Norges Blindeforbund, Unn Ljøner Hagen, til Dagbladet den gang, og fortsatte:

- Det har skjedd flere påkjørsler bakfra. De er så lydløse, så muligheten for å hive seg unna er vanskelig

- Skal ikke skje

I etterkant av kritikken beklagde VOI overfor de blinde som hadde blitt påkjørt.

- Vi er veldig lei oss for å høre at blinde har blitt påkjørt av sparkesykler i Oslo. Det skal ikke skje. Da VOI lanserte i Norge, tok vi kontakt med Norsk Blindeforbund og Bymiljøetaten, sa Norden-sjef i VOI, Eric André, til Dagbladet.

Seinere møttes de to partene også til et møte for å diskutere problemet. VOI er riktignok bare ett av to selskaper som leier ut el-sparkesykler i Oslo.

Også det tyske selskapet Tier tilbyr leie, men det lyktes aldri Dagbladet å komme i kontakt med dem for å høre hva da sa om kritikken.

I det siste har det riktignok virket som at VOI planlegger å utvide seg. Siden oppstarten har VOI så langt utvidet til 17 byer i Europa, og selskapet har store planer om å etablere seg i flere norske byer, som Bergen. Når dette skjer, og hvilke byer det er snakk om, har de ikke villet utdype overfor Dagbladet så langt.