«Skam»-skolen sluker vei

Fjerner nye P-plasser

Naboenes protester avvises: Byrådet i Oslo stenger to gater og fjerner 55 parkeringsplasser når de utvider Hartvig Nissen skole, kjent som kulissene til NRK-serien «Skam».

Publisert
Sist oppdatert

Både småbarnsmødre og eks-ordfører Fabian Stang ville lenke seg fast da byrådet besluttet å ta vekk 110 parkeringsplasser på Frogner for å bygge sykkelsti.

Nå går Oslo-byrådet inn for å fjerne nye 55 parkeringsplasser i det samme nabolaget. De vil også stenge to gatestubber i nærheten for biltrafikk.

Et beboerforslag om å spare noen av parkeringsplassene veier ikke tungt nok, konkluderer byrådet. Det til tross for at nær 400 personer har signert forlaget.

Oslo 11.12.2020
Skolebyråd Inga Marte Thorkildsen (SV)
Foto: Kristin Svorte
Oslo 11.12.2020 Skolebyråd Inga Marte Thorkildsen (SV) Foto: Kristin Svorte Vis mer

- Vi skal utvide skolen fordi det trengs plass til flere elever. Skolen er Oslos nest eldste videregående og så gammel at en lot en vei gå tvers gjennom skolen, men sånn kan man jo ikke ha det, sier Einar Wilhelmsen (MDG), fungerende byråd for byutvikling i Oslo til Dagbladet.

DELES AV VEI: Skolebyråd Inga Marte Thorkildsen (SV) og Einar Wilhelmsen (MDG) vil fjerne denne veien, som deler Hartvig Nissen skolegård i to. Foto: Kristin Svorte / Dagbladet
DELES AV VEI: Skolebyråd Inga Marte Thorkildsen (SV) og Einar Wilhelmsen (MDG) vil fjerne denne veien, som deler Hartvig Nissen skolegård i to. Foto: Kristin Svorte / Dagbladet Vis mer

Skal bygge ut skole

Det er området rundt den videregående skolen Hartvig Nissen, kjent som kulissene til NRK-suksessen «Skam», hvor konflikten utspiller seg.

«Skam»-skolen: Hartvig Nissen er for mange forbundet med NRKs storsuksess «Skam», og skolen til karakterene. Foto: NRK
«Skam»-skolen: Hartvig Nissen er for mange forbundet med NRKs storsuksess «Skam», og skolen til karakterene. Foto: NRK Vis mer

Skolen skal utvides med blant annet gymsal og dramabygg. Flere parkeringsplasser ryker også fordi fortauene i nærheten skal utvides.

Ifølge skolebyråd Inga Marte Thorkildsen (SV) er det helt nødvendig.

- Ja, det er nødvendig for å få den kvaliteten som vi ønsker på skolen. Jeg skjønner at det er folk som reagerer på det. Det er jo ikke morsomt å miste parkeringsplasser. Jeg tror likevel mange har forståelse for at det å ha en vei tvers gjennom en skolegård ikke er hensiktsmessig, sier Thorkildsen.

Skolebyrådet har håp om at naboene også vil se dette etter hvert.

- Når de ser hvor bra det blir, håper jeg dette blir en kvalitet for nærmiljøet slik at de kanskje tenker at dette var bra likevel, sier hun.

- Overkjøres

De første reaksjonene tyder derimot ikke på det.

- Dette er dårlig nytt, er Kristoffer Rørstads umiddelbare reaksjon på beskjeden. Han er styreleder i en av bygårdene i president Harbitz' gate der skolen ligger, og står som innsender på beboerforslaget som 389 personer har stilt seg bak.

- Det er snakk om å fjerne 55 parkeringsplasser i et område der det allerede er fjernet mange plasser. Hvis dette går gjennom er det kanskje mindre enn ti plasser igjen, han.

Ifølge Rørstad er det ikke primært utvidelsen av skolen de reagerer på.

Her forsvinner parkeringen: 34 plasser fjernes når President Harbitz’ gate stenges for gjennomgjøring der den deler skolegården. De siste 21 parkeringsplassene fjernes som følge av utvidelse av fortauene og endring av kryss i Holtegata.
Her forsvinner parkeringen: 34 plasser fjernes når President Harbitz’ gate stenges for gjennomgjøring der den deler skolegården. De siste 21 parkeringsplassene fjernes som følge av utvidelse av fortauene og endring av kryss i Holtegata. Vis mer

- Vi har først og fremst bedt om at de tar øvre del av president Harbitz gate og Holtegata, som ikke er direkte berørt av den planlagte skoleutbyggingen, ut av reguleringsplanen slik at parkeringsplassene i denne delen bevares. Så synes vi det er rart at de velger å utvide en skole som ligger midt i et boligområde, i stedet for å flytte den til et bedre egnet sted, sier han og fortsetter:

- Vi reagerer også på at vi som bor her overhodet ikke blir hørt, bare overkjørt. De ser heller ikke området under ett. Kommunen bruker enhver anledning til å fjerne parkeringsplasser og gjøre det vanskelig å ha egen bil, sier naboen.

- Prioritering

Men byråd for byutvikling mener endringene som gjennomføres er nødvendige fordi både skolen og byen vokser.

- Det blir tettere og trangere, så vi må tenke litt ordentlig på hvordan vi bruker plassen i byen vår. Her skal vi bruke plassen til mennesker og skoleelever og ikke til å parkere et fåtall biler. Det er feilprioritering, sier Wilhelmsen

- Vi står midt i en pandemi hvor det blant annet har vært problematisk å ta kollektiv. Sier ikke det at man må ha en beredskap som også inkluderer bil?

- Under pandemien har vi lært at vi trenger litt mer plass. At vi har godt med gågater og breie fortau i Oslo, har vist seg å være en kjempefordel under pandemien. Sykkeltrafikken har eksplodert i denne perioden. Uten at vi hadde prioritert sykkelveier, hadde nok ikke folk turt å kaste seg ut i trafikken. Så sykkelsatsingen har også vært en pandemisikring.

- Men ikke alle kan sykle?

- Nei, og da er det veldig viktig at det er plass til dem på T-banen. Noen er nødt til å kjøre bil. Da er det viktig at vi avlaster veinettet, og har en robust sykkelinfrastruktur slik at de som kan sykle, tør å gjøre det. Da kan også de som må kjøre bil, faktisk komme fram.

- Toppen av frekkhet

Kristoffer Rørstad stempler argumentet som «latterlig».

- Mange av oss som bor i området har bil, men bruker kollektiv, sykkel og går for å komme til jobb. Det er ikke noen motsetning. Det er mange som har bil som ikke trenger den i det daglige. Men skal du ha bil, må du ha parkeringsplass, sier han, og kommer med sin tolkning av hva som skjer:

- En har en politikk der man ønsker å gjøre det mest mulig vanskelig å ha bil i byen og bruker alle virkemidler man har for å fjerne parkeringsplasser. Samtidig setter de opp prisene på beboerparkering. Den øker med 50 prosent fra nyttår. Jeg har selv elbil, og prisen øker fra 600 til 900 kroner. Samtidig som de fjerner parkeringsplasser. Det er toppen av frekkhet, spør du meg, sier han.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer