TREDJEPLASS: Det er ikke første gangen Geirangerfjorden og resten av de norske fjordene imponerer. Foto: Geir Bølstad
TREDJEPLASS: Det er ikke første gangen Geirangerfjorden og resten av de norske fjordene imponerer. Foto: Geir BølstadVis mer

Fjordene gjør det skarpt igjen

Kåret til verdens tredje fineste sjøreise.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Lonely Planet har kåret de norske fjordene til verdens tredje fineste sjøreise. De mener at fjordene er "Et drømmeland meislet ned av eldgamle isbreer."

Les kåringen til Lonely Planet her.

- National Geographic har nettopp kåret fjordene våre til verdens beste reisemål, så det at Lonely Planet følger etter viser bare at vi har noe unikt, sier Kristin Krohn Devold, generalsekretær i den Norske Turistforeningen.

 - Dette betyr mye for nordmenn. Vi trenger å bli minnet på hvor viktig fjordene er i verdenssammenheng, sier hun videre.

Lonely Planet dro frem Geirangerfjorden, Flåmsbana - togturen mellom Hardangervidda og Flåm, jugendarkitekturen i Ålesund, og Bergen som de norske høydepunktene.

Devold mener vi må bli flinkere til å utvikle disse reiseopplevelsene.

- Vi kan ikke bare stå på en plass og ta bilder. Vi må arrangere toppturer hvor turistene kan se ned på fjorden, kajakkpadling og utflukter med sykkel. Den norske naturen er et sted hvor alle kan fritt ferdes, og det er gode muligheter for å legge til rette for disse opplevelsene, mener hun.

Bare en båttur på Nilen og i Nordvestpassasjen kom over de norske fjordene på Lonely Planets liste. 

- Det at Nordvestpassasjen slår oss får vi bare forstå. Det er fint der også, sier Devold.  

Mer offensiv markedsføring - Det vi ser er at Norge henger høyt og vinner kåringer. Dette setter oss på kartet. Norge er et lite kjent land i utlandet, sier Per-Arne Tuftin, reiselivsdirektør i Innovasjon Norge.

- Fra og med i år har vi gjort om reklamekampanjene våre, nå fokuserer vi mer på å henvise til disse kåringene gjort av utenlandske medier og reiseguider. Naturen er det mest unike vi har, og slike kåringer er veldig viktig,sier han.

Tuftin mener det er helt umulig å si hvor dette betyr i reklamesammenheng, men at det er gledelig at stadig flere internasjonale medier også skriver om Norge.

- Både Natinal Geographic, Lonely Planet og CNN har oss høyt oppe på lister, sier han. 

Spaserglade turister - Vi har ikke tallmateriale hvordan turistindustrien har gått så langt i år, men vi har fått ganske bra tilbakemeldinger fra de forskjellige landsdelene, selv om det er noen unntak lokale steder, sier Tuftin videre.

Norge har alltid har markedsført seg med naturen. Turistene som kommer hit, kommer for å bruke føttene, mener han.

- Blant det norske folk er det en todeling, det er de som er flinke til å bruke naturen, og de som ikke gjør det. Dette er en utfordring i forhold til folkehelsa, sier avslutter Devold.

BETYR MYE: Kristin Krohn Devold, genralsekretær i DNT, mener nordmenn trenger å bli minnet på hvor fantastisk naturen er i Norge. Foto: Ole C. H. Thomassen / Dagbladet Vis mer