Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Flagger ut

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • Politikerne har holdt sin velvillige hånd over norsk skipsfart også etter at dens betydning for den norske økonomien er svekket. Næringen har derfor hatt gunstige skattevilkår, bl.a. for å bevare de faglige miljøene og opprettholde sysselsettingen i distriktene. Når et stortingsflertall nå har vedtatt å avvikle ordningen med skattefritak for sjøfolk på ferjer i utenriksfart, oppleves det nok som et brudd med denne spesielle beskyttelsen for næringen.
  • Men det er ingen naturlov som tilsier at ferjeselskapene av den grunn behøver å si opp nordmenn og ansette mannskap fra lavkostland, slik Fjord Line gjorde forleden. Nå følger Color Line antakelig etter. Begge rederier har gått med overskudd ut over den statlige støtten. Eieren av Color Line har tatt ut flere hundre millioner i utbytte i ly av den statlige subsidien. Da er det ikke å undres over at politikerne finner ordningen urimelig. Mange hundre arbeidstakere er rett nok rammet. Men næringer som ikke klarer seg uten støtte, ligger dårlig an under dagens politiske regime. Norge kan i det lange løp ikke forbli et lavkostland for shipping.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media