GLAD I VANN: Petter Nome i Bryggeri- og Drikkevareforeningen mener ungdomstrenden nå er at vann er kult - på flaske. Her under et tidligere sommerintervju. Foto Rune I. Myhre/Dagbladet
GLAD I VANN: Petter Nome i Bryggeri- og Drikkevareforeningen mener ungdomstrenden nå er at vann er kult - på flaske. Her under et tidligere sommerintervju. Foto Rune I. Myhre/DagbladetVis mer

Flaskevann er trendy igjen - drikkes så det suser

Framtiden i våre hender forklarer trendskiftet med velstandsutviklingen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Kritikken fra miljøorganisasjoner ser ut til å prelle av: Nordmenn heller nå innpå mer og mer flaskevann.
Hittil i år har vi kjøpt 12,3 millioner liter vann uten kullsyre, ifølge Bryggeri- og drikkevareforeningen. Det er 16,6 prosent mer enn i samme periode i fjor.

Ny trend - Vannsalget økte utover 80- og 90-tallet, men har siden gått ganske kraftig ned i flere år på rad. Så snudde plutselig trenden igjen rundt årsskiftet 2011/2012, skriver direktør Petter Nome i Bryggeri- og Drikkevareforeningen i en tekstmelding til Dagbladet.

For vann med kullsyre er økningen hittil i år på 2,5 prosent. Det er til nå i år totalt solgt 45,6 millioner liter vann, mot 43 millioner liter i samme periode i fjor.

- Grunnen er ganske opplagt. Dette handler om nordmenns kjøpekraft, sier Framtiden i våre hender-leder Arild Hermstad til Dagbladet. Han mener stagnasjonen som var tidligere hadde sammenheng med finanskrisen.

- Kult blant unge - Vi trodde folk var «mettet» på dette, men at det tar seg kraftig opp igjen nå, viser at folk ikke gidder å ta med vann hjemmefra når de drar på tur. De går heller innom en kiosk og kjøper ei flaske til 25 kroner, sier Hermstad.

OPPLAGT: - Grunnen er ganske opplagt. Dette handler om nordmenns kjøpekraft, sier Framtiden i våre hender-leder Arild Hermstad Arild Hermstad om den sterke økningen i flaskevann-salget. Foto: Thomas Winje Øijord / Scanpix
OPPLAGT: - Grunnen er ganske opplagt. Dette handler om nordmenns kjøpekraft, sier Framtiden i våre hender-leder Arild Hermstad Arild Hermstad om den sterke økningen i flaskevann-salget. Foto: Thomas Winje Øijord / Scanpix Vis mer

Petter Nome mener Hermstads forklaring ikke henger på greip, og tror heller det handler om skiftende ungdomstrender.

- Først var det kult å gå gatelangs med vannflaske, så med kaffekrus, så med Red Bull, så med vann igjen. Ungdom drikker også mindre alkohol enn før, skriver Nome. 

Trendy med vann Nome mener flaskevann er sunt, fordi det er et alternativ til brus og alkohol. Han er uenig med Hermstad i at det er miljøuvennlig å kjøpe vann på flaske på grunn av transport og produksjon.

- Markedet vil finnes uansett, og kan vi ikke levere kortreist vann fra norske kilder, vil markedet fylles av Evian fra Frankrike, San Pellegrino fra Italia og så videre, skriver han til Dagbladet.

FLASKER SEG Det flasker seg for produsentene av flaskevann. Foto:  Nina Hansen/Dagbladet
FLASKER SEG Det flasker seg for produsentene av flaskevann. Foto: Nina Hansen/Dagbladet Vis mer

Lege og forsker Wasim Zahid ved Oslo universitetssykehus sa i gårsdagens Dagbladet i går at det har blitt «trendy å drikke mye vann», og at industrien har skapt en illusjon om at vi må drikke vann for å holde oss i forkant av tørsten.