Flatt batteri for Think

Elbil-selskapet hadde 59 millioner i gjeld, blir slått konkurs.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Eneeier i Think Nordic AS, Kamal Siddiqi, hadde ikke gitt lyd fra seg da fristen for å legge penger på bordet gikk ut klokka ni i dag, skriver nettutgaven til Romerikes Blad.

Det måtte han gjort for å redde selskapet, og bare formaliteter gjenstår før konkursen i den mye omtalte elbil-bedriften i Aurskog er et faktum.

Ansatte uten lønn

- Siddiqi har ikke framskaffet dokumentasjonen vi krevde. Dermed er det ingen utsikter for å oppnå tvangsakkord. Derfor kommer gjeldsnemnda til å innlevere en innstilling hvor vi ber om at det blir åpnet konkurs i Think Nordic As, sier advokat Thomas Steen Brandi, leder av gjeldsnemda, til Romerikes Blad.

Ifølge advokaten hadde Think en gjeld på rundt 59 millioner kroner ved inngangen til 2006. 47 av dem skal være til ett av Kamal Siddiqis egne selskaper.

De Think-ansatte skal ikke fått lønn siden desember, og tre av dem gikk i forrige uke til tingretten for å begjære konkurs som en siste utvei for å få pengene de har krav på. Daglig leder Chris Neal i Think Nordic kom imidlertid allerede dagen etter med beskjeden om at han ville gå inn i gjeldsforhandlinger.

Turbulent

Etter at bilgiganten Ford Motor Company trakk seg ut av virksomheten mot slutten av 2002, har Think hatt store problemer med å få hjulene i gang igjen. Håpet for fortsatt bilproduksjon på Aurskog i foreløpig siste runde med eiere, var en prototype av bilmerket som går på en blanding av hydrogen og batterier.

KORTSLUTNING: Eventyret om den lille miljøvennlige bybilen Thin ser ut til å få en ulykkelig slutt. Foto: SCANPIX
KORTSLUTNING: Eventyret om den lille miljøvennlige bybilen Thin ser ut til å få en ulykkelig slutt. Foto: SCANPIX Vis mer

Det er helt uvisst om det nå kan komme nye eiere på banen og videreføre Think-eventyret, som startet da firmaet Pivco satte i gang utvikling av i alt fire elbilmodeller i 1990.