Flere biler kjører mer - mindre CO2-utslipp?

Den norske bilparken økte med vel fem prosent i fjor. Kjøretøyene tilbakela også flere kilometer. Men CO2-utslippene fra forbrenning av olje i Norge har trolig gått betydelig ned fra 1996 til 1997.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Årsaken er en fornyet bilpark som triller flere kilometer pr liter bensin.

 Tall NTB har innhentet hos oljeselskapene tyder på at bensinsalget kan ha falt med en drøy prosent fra 1996 til 1997 - eller med rundt 30 millioner liter.

  Salget av fyringsolje og parafin har falt mye sterkere, med henholdsvis mellom 10 og 15 prosent og nær 10 prosent.

Kvart gasskraftverk

Trolig er det brukt rundt 100 millioner liter mindre oljeprodukter i motorer og fyrkjeler i Norge i 1997 enn året før. Hver kilo olje som brennes gir opphav til drøye tre kilo CO

2

-utslipp.

 Er oljeselskapenes salgs-anslag riktige, kan CO

2

-utslippene fra petroleumsforbrenning i fjor ha blitt redusert med 250 000 tonn. Dette tilsvarer utslipp fra et kvart gasskraftverk.

Bil og bensin

Personbilparken økte med 96 000 biler i fjor, oppgir Opplysningsrådet for Veitrafikken. 127 733 biler ble nyregistrert.

 I tillegg kom en rekordstor bruktbilimport på 27 513 biler. Trolig ble et sted mellom 45 000 og 50 000 gamle biler skrotet.

  Året før ble over fire ganger så mange gamle biler sendt til opphogging. I 1996 mottok 177 000 bileiere den «ekstrapremien» på 6000 kroner i vrakpant som gjaldt dette året for å få trafikkfarlige «bensinslukere» vekk.

Kjører mer

Fornyelsen til moderne, mer bensin-effektive biler er trolig hovedårsaken til at oljeselskapene registrerte fall i bensinsalget de første 11 månedene av 1997. Da lå totalsalget an til å falle med rundt 1,5 prosent fra 1996 til 1997 og å ende på rundt 2,2 millioner kubikkmeter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

  Bilkjøringen går nemlig ikke ned. Vegdirektoratets trafikktellinger tyder på en økning på 3,6 prosent i kjørte kilometer fra 1996 til 1997.

Fly og fyr

Mens forbruket av ulike fyringsoljer i industri og husholdninger falt usedvanlig kraftig fra 1996 til 1997, holdt flytrafikken kursen oppover.

  Oljeselskapenes anslag tyder på vekst på rundt 5 prosent i salget av flydrivstoff, til et 1997-forbruk på rundt 700 000 kubikkmeter.

  Endelige tall fra alle oljeselskapene over forbruket av ulike produkter i 1997 vil først foreligge i siste halvdel av januar.

(NTB)