«Turbokylling»-rapport:

Flere bruker fortsatt omstridt kyllingrase

I en fersk rapport går dyrevernorganisasjonen Anima hardt ut mot kyllingvelferden i norske kafeer, bakerier og i servicehandel, og mener mange bedrifter er «i utakt med tiden».

TURBOKYLLING: Den hurtigvoksende kyllingrasen Ross 308 er den mest bruke turbokylling-rasen. Dette bildet er fra en dansk produksjon, som ifølge Anima ligner norske forhold. Foto: Anima
TURBOKYLLING: Den hurtigvoksende kyllingrasen Ross 308 er den mest bruke turbokylling-rasen. Dette bildet er fra en dansk produksjon, som ifølge Anima ligner norske forhold. Foto: Anima Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

- Det mest alvorlige funnet er at store bedrifter som hevder å være ansvarlige aktører, som Deli de Luca og Mix, ikke tar samfunnsansvar når det kommer til dyrevelferd. Det finnes fortsatt store kjeder som selger turbokyllinger og ikke har planer om å gjøre noe med det, sier Niklas Fjeldberg, kampanjeleder i dyrevernorganisasjonen Anima.

Fredag lanserer de en fersk rapport om kyllingvelferd i norske kafeer, bakerier og servicehandel. Den konkluderer at flere store bedrifter står til stryk når det gjelder kyllingvelferd.

- Vi mener at alle forbrukere har rett til å få vite hvordan dyrene som selges har hatt det, sier Fjeldberg, og håper rapporten vil bidra til mer åpenhet rundt dyrevelferd.

I rapporten kommer det frem at det hvert år avles rundt 70 millioner slaktekyllinger i Norge, hvor over syv av ti er av kyllingtypen Ross 308, også kjent som «turbokylling».

På 1950-tallet veide 28 dager gamle kyllinger i snitt 316 gram, mens turbokyllingene i dag veier 1616 gram. Den store økningen i kyllingens vekt har gjort det mulig å dumpe prisen på kyllingkjøtt drastisk, men den har også store konsekvenser for kyllingens helse.

I undersøkelsen har Anima kartlagt hvilke konkrete tiltak de ulike bedriftene gjør. Mens et fåtall bedrifter stikker seg ut og gjør det bra, er det hele 14 bedrifter som får «tommel ned».

- I bakerier, og da særlig de som selger økologisk, står det litt bedre til. I kafékjeder står det dårligere til. Mange har ambisjoner og ønsker å gjøre noe, uten at det skjer, sier Fjeldberg.

Han forteller at det er i servicehandelen flest har forpliktet seg mest, og her ser de en stor fremgang blant de største kjedene.

- Det er vi glade for, men fortsatt er det noen som henger langt etter, spesielt NorgesGruppens kjeder.

TETT I TETT: Bildet er fra en britisk kyllingfarm og viser én dag gamle Ross 208-kyllinger. I Norge blir kyllingene slaktet når det er rundt 28 dager og veier over 1500 gram. Foto: John Evenson / FLPA
TETT I TETT: Bildet er fra en britisk kyllingfarm og viser én dag gamle Ross 208-kyllinger. I Norge blir kyllingene slaktet når det er rundt 28 dager og veier over 1500 gram. Foto: John Evenson / FLPA Vis mer

Bensinstasjon og kiosk på topp

Bedriftene som får tommel opp har blant annet forpliktet seg til å følge den internasjonale standarden European Chicken Commitment (ECC) for alle sine produkter.

Det er Cirke K sine bensinstasjoner som stikker av med toppplasseringen i undersøkelsen.

- De har satt ambisiøse tidslinjer, forpliktet seg til dyrevelferdstandarden European Chicken Commitment (ECC), og er allerede godt i gang med å utfase hurtigvoksende kyllinger, skriver organisasjonen i rapporten.

På delt andreplass kommer Narvesen og 7-Eleven.

- De viser til sterke tiltak for kyllingvelferden, og har i likhet med Circle K forpliktet seg til å følge ECC-standarden for alle sine produkter, begrunner organisasjonen.

Joe & The Juice får tredjeplassen, da de har forpliktet seg til ECC-standarden med en mindre ambisiøs tidslinje.

- De øvrige bedriftene som har gjort vesentlige fremskritt er de to bakeriene W.B. Samson og Godt Brød som kun tilbyr økologiske produkter.

- I utakt med tiden

I midten av plasseringen, med likevel med «tommel ned»-symbol, havner Shell, Edgars Bakeri, Åpent Bakeri, og Espresso House.

- Disse selskapene har vist sterke ambisjoner og i noen tilfeller små konkrete tiltak for kyllingvelferden, men har så langt ikke vist frem klare forpliktelser overfor offentligheten som gjør at de ikke når høyere på kyllingvelferd, skriver Anima.

Dagbladet har vært i kontakt med Åpent bakeri, som skriver at de kun bruker kylling fra Stange og Ytterøy, og ikke henholdsvis ikke «turbokylling».

De mener at de i tidligere dialog med Anima har oppgitt alt av informasjon som svarer ut spørsmålene og er helt uenig i hvordan dyrevernorganisasjonen vurderer dem.

Med lavest poeng og dermed plassert på bunn i undersøkelsen, finner vi blant annet Mix, Deli de Luca, Starbucks og Kaffebrenneriet.

- De gjør det dårlig ved å ha ingen til svake ambisjoner, ingen konkrete tiltak og mangel på forpliktelser som skal heve kyllingvelferden, heter det videre i rapporten.

- Det er i utakt med tiden, bemerker de seg videre.

KRITIKKVERDIG: Kampanjesjef i Anima, Niklas Fjeldberg, sier det er kritikkverdig at enkelte bedrifter ikke ønsker å gi oss opplysninger som forbrukerne har rett på: - Dyrevelferd handler også om å vise åpenhet og forplikte seg til langsiktige mål. Foto: Anima
KRITIKKVERDIG: Kampanjesjef i Anima, Niklas Fjeldberg, sier det er kritikkverdig at enkelte bedrifter ikke ønsker å gi oss opplysninger som forbrukerne har rett på: - Dyrevelferd handler også om å vise åpenhet og forplikte seg til langsiktige mål. Foto: Anima Vis mer

Åpent Bakeri, Baker Hansen, Dromedar Kaffebar, Backstube og YX får kritikk for å ikke vise nok åpenhet ved å velge å ikke besvare spørreundersøkelsen.

- Dette er noe man bør kunne forvente som et minimum fra ansvarlige bedrifter, særlig når de ikke opplyser om denne informasjonen på sine egne nettsider, skriver Anima.

- Ville nok styrt unna

Dyrevernorganisasjonen har både finansiert, gjennomført og skrevet rapporten selv. De gir dessuten honnør til Rema 1000, som de omtaler som «aktøren som har hatt størst effekt på det norske markedet».

- Allerede i 2018 utfaset de til sammen 14 millioner hurtigvoksende kyllinger fra alle sine butikker, skriver Anima.

- Hvor lett er det for forbrukere i dag å velge dyrevennelig?

- Jeg vil nesten si det er umulig. Dette er noe bedriftene stort sett ikke ønsker å snakke høyt om. Folk flest vet rett og slett ikke at kyllingene lider av økt sannsynlighet for gangproblemer, pustevansker og har et svekket immunforsvar. Hvis alle forbrukere faktisk fikk vite hva de kjøpte, ville nok flere styrt unna, sier kampanjelederen.

- Det er tøffe økonomiske tider nå og mange må rett og slett velge det billigste alternativet når det kommer til mat. Hva vil dere si til dem?

- Vi fokuserer først og fremst på bedriftene, ikke på forbrukere. Det er viktig at de tar ansvar og ikke legger dette på forbrukerne. Vi mener bedriftene heller må ta mindre utbytte og selge produkter med akseptabel dyrevelferd.

- Ikke opp til NorgesGruppen

NorgesGruppen eier blant annet Mix og Deli de Luca. De har dessuten eierandeler i Kaffebrenneriet.

I en e-post til Dagbladet skriver de at de har kommentert og gitt tilbakemelding på rapporten fra alle deres kjeder som er spurt.

- Vi har vært åpne og ærlige og ønsker dialog om dyrevelferd velkommen, skriver Bjart Th. Pedersen, fagsjef bærekraftig handel i NorgesGruppen.

Han mener det «ikke er opp til NorgesGruppen» å vedta at det skal skiftes kyllingrase.

- Vi er en kunde av blant annet Nortura, som eies av blant annet kyllingbøndene. Hva som skjer i det enkelte fjøs må først og fremst bestemmes av bøndene og deres selskaper, sier Pedersen.

Han forsikrer om at de har god dialog med leverandører om dyrevelferd.

- Et skifte av kyllingrase kan ha positive effekter på dyrevelferd, men det kan også ha effekter på kostnader og klimaavtrykk.

LEGG NED: Teodor Bruu er talsperson for Grønn Ungdom og mener de individene det er flest av i Norge med følelser er kyllinger. Video: Jørgen Gilbrant Vis mer

Viser til leverandør eller forhandler

Hans Petter Andersson, daglig leder i XY Butikk, skriver i en epost til Dagbladet at de selveide stasjonene som har YX som drivstoffleverandør selger minimalt med kylling.

- Det meget begrensede volumet vi har er knyttet opp mot avtaler som er gjort av Reitan Convenience Norge som jeg skriver under, skriver Andersson.

Han sier at hvis de skulle gjøre endringer hva gjelder leverandørvalg, vil de kunne gjøre det samme.

Best Stasjon har overfor Anima gjort gjeldende at selskapet ikke selv selger kylling, men at det i noen tilfeller er den enkelte forhandler som selger kylling.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer