LOKKET MED GODTERI: En mann skal ha forsøkt å lokke to elever inn i en bil ved Presterød skole i Tønsberg i dag. Bildet er tatt i en annen sammenheng. Foto: Tønsberg kommune
LOKKET MED GODTERI: En mann skal ha forsøkt å lokke to elever inn i en bil ved Presterød skole i Tønsberg i dag. Bildet er tatt i en annen sammenheng. Foto: Tønsberg kommuneVis mer

Flere elever skal ha blitt forsøkt lokket inn i en bil

Flere skoler på Østlandet har de siste ukene opplevd at elever er forsøkt lurt inn i biler. Ei jente i 4. klasse skal ha blitt lokket med godteri.

SISTE: Politiet i Sør-Øst melder på Twitter klokka 21 at to meldinger om mulige «lokkemenn» i Tønsberg og Færder i Vestfold har vært overdrevne.

Ut fra etterforskningen så langt, er det ingen holdepunkter for at barna har vært utsatt for reelle «lokkemenn», skriver politiet på Twitter.

Cecilie Svorstøl, politiadvokat i Sør-Øst opplyser til Dagbladet at to hendelser i Vestfold i dag har vært feilmeldinger.

- Misforståelser

- Det har vært misforståelser og meldingene har vært sterkt overdrevet. Det er nok barn som har misforstått. Det har ikke vært snakk om lokking. I den ene situasjonen hadde en voksen vært i kontakt med barna,men ikke for å lokke, sier Svorstøl.

Ifølge politiadvokaten er dermed en person blitt sjekket ut av saken.

Onsdag formiddag kontaktet rektor ved Torød Skole i Færder politiet, etter at en elev skal ha blitt forsøkt lokket inn i en bil. Det skal ha vært en mann som kjørte bilen, og vedkommende skal ha lokket med godteri og penger, ifølge Tønsbergs Blad.

- Det var rektor som ringte til politiet kvart over 11. Hun opplyste oss om at en elev på 12 år hevdet seg lokket inn i en rød bil på skoleveien, bekrefter Trond Egil Groth, operasjonsleder i Sør-Øst politidistrikt til Dagbladet.

Politiet har vært på skolen og snakket med rektor, den involverte og vitner.

Enda en hendelse

I ettermiddag meldte Tønsbergs Blad at ytterligere to elever var blitt forsøkt lokket inn i en bil med godteri. Hendelsen skjedde ved Presterød skole i Tønsberg kommune etter skoletid.

- Det var to elever, som oppholdt seg på skolefritidsordningen og lekte i skolegården, som opplevde at en mann forsøkte å lokke dem inn i en bil med godteri, forteller rektor ved skolen, Steinar Henriksen, til Dagbladet.

Ifølge rektoren beskrev elevene bilen som mørk.

- De løp og fortalte hva som hadde skjedd til en voksen. Elevene var tydelig oppskaket over hendelsen. Vi opplevde den som reell og kontaktet politiet, sier Henriksen.

Han forteller at foreldre og ansatte ved skolen raskt ble varslet om det som hadde skjedd.

Etterforsker saken

- Vi prøver å få klarhet i det som har skjedd og ønsker tips og opplysninger i saken, sier operasjonsleder ved politiet i Sør-Øst, Rune Hunshamar til Dagbladet.

Han bekrefter at politiet har fått meldinger om hendelsene ved begge skolene i dag.

Politiadvokat Cecilie Svorstøl opplyser til Dagbladet at flere patruljer jobber med saken.

- Vi tar saken på alvor og har flere patruljer som jobber med saken. Vi gjennomfører også avhør i saken, sier Svorstøl.

Tre tilfeller i Skien

Tønsberg er imidlertid ikke eneste sted på Østlandet som i de seinere ukene har hatt episoder hvor barn har blitt forsøkt lokket inn i biler. I Skien har skolene Moflata og Kjørbekkhøgda begge opplevd lignende hendelser. Det bekrefter rektorene ved skolene.

- Vi har hatt to hendelser i januar. Den siste skjedde den 24. januar. Jeg opplever at det er håndtert og vi samarbeider med politiet, forteller rektor ved Moflata skole, Anne Apneseth.

Rektor ved Kjørbekkhøgda skole, Tord Auensen, sier at de har opplevd ett tilfelle etter skoletid. Dette fant sted mandag denne uka.

- Ei jente i 4. klasse var ferdig på skolen og på vei hjem. Hun ble da stoppet av en mørk, stor bil og spurt om å sette seg inn for å få godteri, sier Auensen.

Jenta skal ha løpt fra stedet umiddelbart. Skolen tok seinere kontakt med politiet.

- Vi har snakket med elevene og oppfordret dem til å gå sammen. Politiet har patruljert i området rundt skolen i etterkant, og de tar dette på alvor, forteller rektoren.