Flere erstatningssaker etter nettbanktrøbbel

Sparebank 1 Midt-Norge er i forhandlinger med EDB Fellesdata om erstatning etter at banken har hatt betydelige dataproblemer siden påske.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Om resultatet blir kompensasjon etter forhandlinger eller søksmål gjenstår å se. Vi er i løpende dialog med selskapet, sier konserndirektør Kjell Fordal i Sparebank 1 Midt-Norge.

Banken er som de andre i Sparebank 1-samarbeidet samlet under felles IT-plattform innenfor EDB ASA-konsernet, og ble rammet av datakrasjet som inntraff om kvelden torsdag 2. august og rammet hundretusenvis av bankkunder over hele landet. Men da var allerede banken i erstatningssamtaler med EDB Fellesdata om andre driftsmangler.

- Den verste perioden var like etter påske, i mai og ut juni, sier Fordal.

Forhandlingene startet i juli og har fortsatt etter ferien.

I halvårsmeldingen som ble lagt fram mandag beskriver banken «betydelige driftsproblemer som følge av mangelfulle leveranser fra EDB Fellesdata».

Problemene har ført til at kundene i perioder ikke har hatt tilgang til telefon- og netttjenester fra banken. «Dette har medført sterke kundereaksjoner, omfattende køproblemer, samt stor intern slitasje», heter det i halvårsmeldingen.

- Vi har hatt omfattende problemer og har disse dokumentert. Vi håper å ha klarhet i erstatningsforholdet i løpet av august/september, sier Fordal.

Også Sparebank 1 Vest har hatt store problemer med EDB Fellesdata i perioden etter påske.

(NTB)