FÅTT TILBAKE LØYVE: Flere av de som ble dømt i den omfattende drosjesvindelsaken har søkt om å få løyven tilbake. FOTO: Nina Hansen
FÅTT TILBAKE LØYVE: Flere av de som ble dømt i den omfattende drosjesvindelsaken har søkt om å få løyven tilbake. FOTO: Nina HansenVis mer

Flere har fått tilbake inndratt drosjeløyve

Mistet løyvet etter drosjesvindel-saken.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Flere drosjeeiere som fikk drosjeløyvet inndratt av Oslo kommune etter drosjesvindelsaken i 2008 og 2009 har nå fått den tilbake. Nesten 400 drosjeeiere i Oslo ble tatt for drosjesvindel, og 625 millioner ble ifølge skatteetaten unndratt beskatning hos 2500 sjåfører og eiere.

Over 150 personer ble dømt og Oslo kommune inndro mer enn 60 løyver.

Men på de nye ansiennitetslistene står det oppførte flere navn som ble dømt i drosjesvindel-saken.

Over femten av de tretti første søkerne med høyest ansiennitet på de nye listene ble i sin tid dømt til fengselsstraffer og bøter, og inndratt både løyver og drosjesedler. Minst fem personer lengre opp på listen har også tidligere fått inndratt løyvet.

Har plettfri politiattest Avdelingsdirektør i Bymiljøetaten, Gunnar Frogner Dahl, sier at kommunen ikke kan avslå en søknad om drosjeløyve når søker har god vandel og de øvrige vilkårene for å få løye er oppfylt.

- Reglene for politiattester er slik at dommer står på attesten for en begrenset periode. For de som ble dømt i skattesvindelsaken, står disse overtredelsene på politiattesten i 3 år. Etter denne perioden vil politiattesten være ren, med mindre man er dømt for andre forhold.

Dahl sier at når tidligere løyveinnehavere har ren politiattest og fyller kravene til å få løyve, så skal de behandles på samme måte som andre søkere.

- Det er flere personer som mistet drosjeløyvene sine i forbindelse med skattesvindelsaken, som søkte om ledig løyve ved kunngjøringen i 2014, og flere av disse har nå fått tildelt drosjeløyve, sier han.

Taxiforbundet ønsker styringsrett Knut Thomassen, leder i Taxiforbundet, ønsker at sentralene skal få styringsrett for å sikre seg de beste sjåførene.

- Det er Oslo kommune som lyser ut løyvene i Oslo, og slik det er i dag kan ikke sentralene nekte sjåfører og drosjeeiere å knytte seg til taxisentralene. Det er i så fall kommunen som må ta tak, og vi i taxiforbundet kan ikke sette ned foten.
Statssekretær i samferdeselsdepartementet, Bård Hoksrud, jobber i herdig med å finne en løsning for å gjøre næringen enda bedre.
 
- Vi ønsker et strengere regelverk hvor vi har flere muligheter til å fjerne useriøs aktører i næringen, og arbeider med et lovutkast som skal på høring før nyttår, sier Hoksrud.
 
I likhet med Thomassen ønsker også han at taxisentralene skal få mer styringsrett enn det de har i dag.

- Vi har fått flere innspill fra sentralene, og ønsker at de skal få mer makt. I dag er det løyvemyndighetene, i dette tilfellet Oslo kommune, som har det overordnende ansvaret.

En gang i året lyser bymiljøetaten i Oslo ut ca 140 ledige drosjeløyver. De med høyest ansiennitet får muligheten til å få løyve. De tretti løyvesøkerne med høyest ansiennitet per i dag gis tilslutning til Oslo Taxi. I løpet av de neste 2-3 ukene vil etaten tilskrive de øverste 140 søkerne på ansiennitetslisten.

JOBBER MED NYTT REGELVERK: Statssekretær Bård Hoksrud (Frp) jobber med å endre regelverket.
Foto: NTB scanpix
JOBBER MED NYTT REGELVERK: Statssekretær Bård Hoksrud (Frp) jobber med å endre regelverket. Foto: NTB scanpix Vis mer