Flere land vil ha «Budbringeren»

CANNES (Dagbladet): «Budbringeren» slår godt an i Cannes: Alle de store filmbladene har bred omtale av filmen, publikum ler og klapper, kinosalene er fulle og filmen er i ferd med å bli solgt til flere land.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

På den første visningen av «Budbringeren» var det flere ledige plasser, på pressevisningen seinere på dagen var det nesten fullt, på kvelden var det så fullt at irriterte filmoppkjøpere måtte snu i døra.

Og hvor rart det enn måtte høres: Det er noe av det beste som kan skje en film i Cannes. For når kinosalen er full, går ryktene om god film. Og da ringer telefonene hos Bjørg Veland i BV International - som har fått oppdraget med å forhandle fram salgsavtaler for «Budbringeren» med utenlandske filmdistributører.

Stor interesse

- Interessen har vært veldig stor, også fra markeder som USA og Storbritannia. Jeg regner med at vi har solgt «Budbringeren» til ti land før festivalen er over, sier Veland.

Oppstusset omkring «Budbringeren» skyldes også et godt timet markedsframstøt fra de norske produsentene, med helsides annonser og godt synlige omtaler i alle de store internasjonale tidsskriftene som kommer ut daglig i Cannes.

Og når alle filmtidsskrifters mor - Variety - velger «Budbringeren» som dagens hovedanmeldelse, kan det knapt bli bedre.

«Skikkelig sjanse»

Alt dette til tross: Regissør Pål Sletaune og manusforfatter Jonny Halberg forsøker å beholde en indre ro i det elleville kaoset på strandpromenaden i Cannes. De koser seg med fransk ost og vin - og sier:

- Jo da, det virker som om folk liker den.

Sletaune og Halberg er for øvrig mest opptatt av «å være her» og ellers te seg som best de kan overfor presse og publikum som strømmer til filmen deres.

- Det viktigste med Cannes er at «Budbringeren» får en skikkelig sjanse til å nå ut til flest mulig. Dette er den endelige testen på om filmen kan forstås utenfor Grünerløkka i Oslo, sier Sletaune.