MANGOPURE SOM MEDISIN: Da UDI inspiserte Førde mottak fant de at det manglet flere bilag og kvitteringer og at det var rot med fakturaer.

I regnskapet var grøt, mangopuré og jordbærpuré ført opp som «akutt medisinsk behandling». Mottaksleder Andrew Torleiv Hawkes sier alle pålegg nå er fulgt opp og lukket. Foto: MALENE INDREBØ LANGLO
MANGOPURE SOM MEDISIN: Da UDI inspiserte Førde mottak fant de at det manglet flere bilag og kvitteringer og at det var rot med fakturaer. I regnskapet var grøt, mangopuré og jordbærpuré ført opp som «akutt medisinsk behandling». Mottaksleder Andrew Torleiv Hawkes sier alle pålegg nå er fulgt opp og lukket. Foto: MALENE INDREBØ LANGLOVis mer

Flere mottak fikk refs av UDI: Sopp i dusjen, regnskapsfeil og mangopuré som medisin

Et mottak var så råttent at kommunelegen ble varslet. Penger som skulle gå til asylbarn gikk til helt andre ting. Og grøt og mangopuré ble angitt å være «akutt medisinsk behandling».

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Det er noen av funnene fra en gjennomgang Dagbladet har gjort av alle UDIs tilsynsrapporter med asylmottakene i det ganske land.

Aldri før har det kommet så mange asylsøkere til Norge. Mottakene fylles opp i rekordfart av mennesker med håp om et nytt og bedre liv. Over 31 000 asylsøkere kom til Norge i fjor. Trolig vil det komme nye titusener i år.

Hvilke forhold venter dem som innlosjeres på mottak i «verdens beste land å bo i»?

Sopp og mugg Synlig mugg og sopp på badet, dårlig vedlikehold og stor slitasje innvendig og utvendig.

Da UDI 11. mai i fjor kom på tilsyn hos Meråker Hotell AS og Nustadbo mottak, fant de forhold de mente var så alvorlige at varslet kommunelegen.

Totalt fikk det nå nedlagte mottaket 5 pålegg. I tillegg til dårlig vedlikehold og svært slitte bygg med mugg og råte, reagerte UDI på regnskapsføringen. Uten at det var forklart hvor pengene var blitt av, var det ifølge tilsynsrapporten flere avvik i 100 000 kroners-klassen fra budsjett til regnskap. Dette ba UDI om en forklaring på.

ROT I REGNSKAPET: På Arna mottak utenfor Bergen fant UDI ting de reagerte på i regnskapet. Da UDI gikk gjennom fjorårsregnskapet fra Arna mottak fant de at pengene nemlig ikke var blitt brukt til de som var ment å få dem. Arkivfoto: Oddmund Lunde / Dagbladet
ROT I REGNSKAPET: På Arna mottak utenfor Bergen fant UDI ting de reagerte på i regnskapet. Da UDI gikk gjennom fjorårsregnskapet fra Arna mottak fant de at pengene nemlig ikke var blitt brukt til de som var ment å få dem. Arkivfoto: Oddmund Lunde / Dagbladet Vis mer

Det var ikke bare UDI som reagerte på mottakets tilstand. Ifølge tilsynsrapporten hadde både kommunen selv og RVTS - Regionalt ressurssenter om vold, traumatisk stress og selvmordsforebygging - varslet om forholdene. UDI gjorde det klart at de så svært alvorlig på forholdene.

- De forholdene som ble påpekt ble rettet opp. Dette er et tilbakelagt stadium, sier det nå nedlagte mottakets driftsoperatør, Hege J. Reppe, til Dagbladet.

Hun karakteriserer de økonomiske påpekningene som «småtterier»:

- Vi subsidierte driften med husleia. Det var galt, ifølge UDI. Derfor opprettet vi et eiendomsselskap for å tilfredsstille UDI. Vi har ikke måttet betale tilbake noe.

Pengerot Også da UDI gikk gjennom fjorårsregnskapet fra Arna mottak utenfor Bergen fant de ting de reagerte på.

FULGT OPP: - Når det gjelder pålegg som er gitt til mottaket er disse fulgt opp og lukket innen angitte tidsfrister, opplyser Andrew Torleiv Hawkes på Førde mottak. Foto: Privat
FULGT OPP: - Når det gjelder pålegg som er gitt til mottaket er disse fulgt opp og lukket innen angitte tidsfrister, opplyser Andrew Torleiv Hawkes på Førde mottak. Foto: Privat Vis mer

UDI fant at mottaket både brukte mindre av det som var budsjettert av driftsmidler til barn og unge - de mest sårbare beboerne. Likevel hadde mottaket brukt opp de tildelte aktivitetsmidlene for barn og unge. Ifølge UDI har mottaket dermed brukt altfor lite på de mest sårbare - barna, men likevel brukt av tilleggspotten. Hva pengene ble brukt på går ikke fram av UDIs rapport. UDI reagerte også på at flere kostnader ikke var spesifisert.

Mottaksleder Tonni Helland-Hansen skriver i en e-post at spørsmål bør rettes til UDI:

- Når det gjelder pålegg som er gitt til mottaket er disse fulgt opp og lukket innen angitte tidsfrister. På generelt grunnlag kan vi si at beboersammensetningen hele tiden er i endring på et mottak og derfor vil avvik på ulike budsjettposter forekomme.

Grøt og puré Da UDI inspiserte Førde mottak fant de at det manglet flere bilag og kvitteringer og at det var rot med fakturaer.

En beboer hadde fått grøt, mangopuré og jordbærpuré som «akutt medisinsk behandling». UDI stiller spørsmål om pureen i en e-post til mottakslederen, Andrew Torleiv Hawkes: «Har dere legeerklæring på det? Var det klarert med UDI?»

NYE RUTINER: Sam Gobert på Ålesund mottak har innført nye rutiner etter tilsynet fra UDI. Foto: Privat
NYE RUTINER: Sam Gobert på Ålesund mottak har innført nye rutiner etter tilsynet fra UDI. Foto: Privat Vis mer

Som sin kollega på Arna mottak skriver også Hawkes at spørsmål bør stilles til UDI - ikke dem.

- Når det gjelder pålegg som er gitt til mottaket er disse fulgt opp og lukket innen angitte tidsfrister, opplyser Andrew Torleiv Hawkes.

Ingen politiattest Da UDI kom på inspeksjon på Ålesund mottak reagerte de på at det ikke forelå noen rutine for å få framvist politiattest for de frivillige som var i kontakt med mindreårige på mottaket. UDI ga umiddelbart mottaket et pålegg om å sikre rutiner som skulle kreve dette. Totalt fant UDI åtte pålegg, de fleste av mindre alvorlig art.

- Dette gjelder frivillige fra Røde Kors, som vi har et tett samarbeid med. Ifølge utlendingsloven skal vi kreve politiattest fra alle som har direkte kontakt med mindreårige, og vi har nå innført rutiner på at vi krever politiattest også fra frivillige. Det er det første vi gjør med våre vanlige ansatte - og ingen frivillige har mistet sine oppgaver her etter at vi innførte dette, sier mottaksleder Sam Gobert.

Ved Vestnes mottak fant UDI at det manglet at det manglet henholdsvis røykvarsler og brannteppe i to leiligheter mottaket disponerte.

- Vi var ikke klar over dette da UDI kom på tilsyn. Manglene ble utbedret umiddelbart etter tilsynet.  Det har ikke vært noen brann eller branntilløp her verken før eller etter at utstyret kom på plass, opplyser mottaksleder Melinda Sølsnes Edmeades.
 
17 pålegg På Dovre mottak ila UDI totalt 17 forskjellige pålegg: Beboerne hadde ikke fått delta i den planleggingen og de prioriteringene de hadde rett til.  De ansatte på mottaket som hadde ansvar for asylbarn hadde ikke tilstrekkelig utdanning - på høyskolenivå. Beboerne fikk ingen veiledning i hvordan de skulle fylle ut  kartleggingsskjemaet da de ankom - på den måten kunne de komme skeivt ut fra starten av sitt liv i Norge.

Det var flere avvik i hvordan mottaket kartla bosettingsklare beboere, og mottaket slettet ikke informasjon om tidligere beboere fra sine elektroniske registre. Det var avvik mellom regnskap og budsjett, uten at dette var forklart. Det var for dårlig kontroll av beboernes formuesforhold, og etterkontrollen av beboernes inntekts- og formueforhold ble ikke registrert.

- Vi er ikke fornøyd med dette og vil har allerede gått nøye igjennom driften for å sikre at disse forholdene ikke skal gjenta seg. Vi må likevel tilføye at vi overfor UDI har påpekt enkelte faktafeil i tilsynsrapporten, sier mottaksleder Rolf Grev.

Han påpeker at flere av påleggene en såkalte «skjemapålegg», som omhandler bruken av riktig eller galt skjema. Grev påpeker at dette er første gang på seks år UDI gir mottaket pålegg, og sier utskifting av personale det siste året kan være en årsak.

Dagbladet har vært i kontakt med UDI, som ønsket å kommentere saken ved en senere anledning.

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram