Flere norske bruer kan kollapse ved jordras

Det mener Vegdirektoratet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Et stort antall bruer i Norge kan knekke sammen dersom leirgrunnen de er bygd på raser ut, fastslår Vegdirektoratet.

- Vi har mye ustabil grunn her i Norge, så det er ikke noe uvanlig at vi bygger bruer på kvikkleire, sier brudirektør Børre Stensvold i Vegdirektoratet til Aftenposten.

Vegdirektoratet har startet det møysommelige arbeidet med å kartlegge alle bruene i Norge som er bygd på eller i nærheten av kvikkleire. Frykten er at flere bruer skal lide samme skjebne som Skjeggestad bru på E18 i Vestfold. Den knakk sammen da leirgrunnen raste ut under en av brupilarene mandag.

Ifølge Norges vassdrags og energidirektorats kartlegging er området ved Helland bru noen kilometer sør for Holmestrand enda mer utsatt for kvikkleireras enn området ved Skjeggestad bru. Brua er også konstruert på samme måte, delvis på fjell og delvis på stålkjernepilarer som er boret i fjell.

Et kvikkleireras tilsvarende det som oppsto ved brua ved Holmestrand, vil føre til at andre bruer knekker sammen, sier pressesjef Kjell Bjørn Vinje i Vegdirektoratet til avisen.

Statens vegvesen er i gang med å kartlegge alle de 80 bruene i Norge som er av samme type som brua som nå er ødelagt ved Holmestrand. Totalt er det 17.000 bruer i landet.

- Med den lærdommen vi får her, må vi se på om det er grunnlag for å sette i gang ytterligere stabiliseringstiltak rundt lignende bruer, sa samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) etter å ha sett skadene på Skjeggestad bru med egne øyne tirsdag ettermiddag.

Rundt ti bruer i Norge kollapser årlig som følge av flom, skred eller påkjørsler, sier Børre Stensvold i Vegdirektoratet til VG. Han mener likevel at myndighetene har god kontroll.

(NTB)