Flere og flere svenske bedrifter blir norske

STOCKHOLM (NTB): Schibsteds kjøp av Svenska Dagbladet blir nok ikke det siste norske oppkjøp i Sverige. De siste fem årene er nesten 90 svenske bedrifter blitt kjøpt av nordmenn.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ofte er grunnen at norske bedrifter vil ha en fot i EU. Særlig etter at Sverige ble EU-medlem i 1995 og Norge ble stående utenfor, har norske interessenter vendt blikket mot Sverige.

For eksempel tok Orkla i 1995 over Pripps og Procordia Food, med varemerker som Abba, Ekströms og Felix. Adelsten hadde da allerede svelget den svenske kleskjeden Gulins, og Varnergruppen tok siden hånd om

Hagenfeldt-butikkene.

I fjor kjøpte Schibsted Aftonbladet fra LO, og Braathens kjøpte Transwedes innenriksfly i Sverige. Pressbyrån fikk også nye, norske eiere i Narvesen, og i forrige uke ble altså Svenska Dagbladet norsk.

- Trenden med at nordmenn kjøper opp så mye er interessant. Vil de inn i EU er Sverige nærmest på så mange måter, ikke minst kulturelt, sier Magnus Heinstedt i nyhetsbrevet Förvärv och fusjoner, som siden begynnelsen
av 90-tallet har ført statistikk over bransjehandelen over grensen.

- Men det fins også en annen underliggende trend, nemlig at «nordismen» har fått gjennomslag i næringslivet. Norden blir betraktet som et hjemmemarked snarere enn de enkelte landene, og det er helt uavhengig av EU. Det

merkes særlig på transaksjonene over grensene.

Nordismen fører også til at det bygges langsiktige strukturer, ved at foretak som er store i ett land vil forsøke å dominere hele det nordiske markedet. Et slikt eksempel er Nordbankens sammenslåing med finske

Meritabank. Den nye svensk-finske storbanken gjorde det klart allerede ved sammenslåingen at tanken er å vokse enda mer gjennom å ta inn flere partnere også fra Norge og Danmark.