Flere sniker under coronakrisen

Billettinntektene har falt langt mer enn trafikken. Skuffende, sier bransjen, mens regjeringen kommer med 1,5 milliarder friske kroner til kollektivtrafikken i revidert nasjonalbudsjett.

NYE MILLIARDER: Klimaminister Sveinung Rotevatn (V), kommunalminister Nikolai Astrup (H) og samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) kommer med 1,5 milliarder ekstra til kollektivtrafikken i RNB. Inntektene har stupt for kollektivselskapene som følge av coronakrisen. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
NYE MILLIARDER: Klimaminister Sveinung Rotevatn (V), kommunalminister Nikolai Astrup (H) og samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) kommer med 1,5 milliarder ekstra til kollektivtrafikken i RNB. Inntektene har stupt for kollektivselskapene som følge av coronakrisen. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

– Jeg er skuffet. Det er en dugnad og alle må bidra, sier Olov Grøtting, daglig leder i Kollektivtrafikkforeningen.

Mens busser, trikker, T-baner og ferjer har kjørt for tilnærmet full maskin mens Norge har vært nedstengt, har inntektene til kollektivtrafikken stupt.

Både på grunn av stengte skoler og hjemmekontor, men også fordi mange reisende har benyttet muligheten til å reise gratis når det har vært fravær av kontroller på grunn av smittevernreglene.

Reagerer på ferjesniking

– Man kan ikke lenger betale hos konduktøren eller sjåføren på grunn av smittevernhensyn, derfor er det ekstra viktig at vi nå betaler og bruker appene, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF), som sammen med klimaminister Sveinung Rotevatn (V) og kommunalminister Nikolai Astrup (H) møter Dagbladet på Jernbanetorget.

Trekløveret presenterer en ny redningspakke for kollektivtrafikken, som kommer i revidert nasjonalbudsjett (RNB) som legges fram tirsdag. I tillegg til den ene milliarden som allerede er vedtatt, foreslår regjeringen ytterligere 1,5 milliarder.

Billettinntektene har stupt, derfor er det ekstra ille å se at noen benytter muligheten til å unngå å betale, forteller Hareide.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer