DATAANGREPET

Flere spor fra dataangrepet leder til tysk adelsmann

Flere spor fra et dataangrep mot Dagbladet, VG, NRK og norske myndigheter leder til Egentic: et selskap som ble startet i stua til en tysk adelsmann.

Flere spor fra et dataangrep mot Dagbladet, VG, NRK og norske myndigheter leder til Egentic: Et selskap som ble startet i stua til en tysk adelsmann. Reporter: Torgeir Krokfjord, Video: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer Vis mer

FRANKFURT (Dagbladet): Henning Munte, direktør i den tyske markedsføringsgiganten Egentic, står og røyker utenfor selskapets lokaler i et fancy industriområde i Sulzbach, utenfor Frankfurt.

- Herr Munte, spør Dagbladet.

- Nei, svarer Henning Munte.

- Er ikke du Henning Munte?

- Nei, svarer Henning Munte.

- Men herr Munte, vi snakket jo sammen på telefon i går?

- Nei, svarer Henning Munte.

Så blir Henning Munte sint.

- Kom dere vekk fra denne eiendommen, snerrer han.

Vi gjør som han gir beskjed om. Så ber han om at bilder og video slettes. Det ønsket etterkommer vi ikke. Etter at vi er tilbake i leiebilen, kommer direktør Henning Munte etter, med mobiltelefonen hevet, og filmer Dagbladets team gjennom frontruta.

Gudfedrene

La oss ta ett skritt tilbake.

I et moderne annonsemarked der Internett er annonsørenes boltreplass, og annonsene treffer bedre jo mer personifiserte de er, er slike personopplysninger gull verd. Navn, nummer og e-postadresse lagres hos private selskaper, og selges som såkalte «leads».

Konsekvensen for vanlige folk er drøssevis av spam-eposter, telefonoppringninger eller rådyre «abonnement» på mobiltjenester du ikke visste du hadde bestilt.

Det er i denne bransjen Egentic har slått seg opp.

Opplysningene kan også sammenstilles med annen informasjon, eksempelvis fra sosiale medier. Dermed kan private selskaper lagre og selge informasjon om at du er ute etter bil eller nytt strømselskap. Eller at du singel eller gift, eller potensielt utro – hvis du eksempelvis ga fra deg e-postadressen din på et datingnettsted. Faguttrykket for slik innsamling av data er «lead-generering». Fenomenet kan være kritisk for små bedrifter, har gründere advart.

Dagbladet har de siste ukene snakket med et tosifret antall kilder knyttet til denne bransjen. Det er ett navn som går igjen:

- Vil du vite hvem som er gudfedrene til denne bransjen, spør en erfaren skandinavisk markedsfører.

- Svaret på det er Egentic.

Vedkommende ønsker ikke navnet sitt på trykk.

Vi skal snart få en idé om hvorfor.

Fakturaen

Dagbladet har avslørt et omfattende dataangrep mot norske og internasjonale nettsteder – blant dem Dagbladet, VG, NRK, Fylkesmannen.no og BBC. Innhold fra over 80 000 nettsider er stjålet, og kopiert til spam-sider. Bakmennene har så klart å lure Google å «indeksere» spam-sidene – slik at en nettside med stjålet VG-innhold kommer opp i søkeresultatet på Google, kamuflert som en originalartikkel fra VG.

Hvis du klikket på spam-sidene med det stjålne innholdet, fikk du opp suspekte annonser som hadde til hensikt å få deg til å gi fra deg navn, mobilnummer og e-postadresse.

FAKTURA: Dagbladet får opplyst at Salg1 fikk faktura både fra Active Leads og Egentic etter denne annonsen - som ledet til spam-sidene med stjålet innhold fra Dagbladet, VG og andre.
FAKTURA: Dagbladet får opplyst at Salg1 fikk faktura både fra Active Leads og Egentic etter denne annonsen - som ledet til spam-sidene med stjålet innhold fra Dagbladet, VG og andre. Vis mer

Det var flere norske selskaper som annonserte som «sponsorer», på spam-sidene dataangrepet ledet til. Et av dem var det lille salgsfirmaet Salg1 fra Drammen. Selskapets daglige leder, Kenneth Burud, har ikke ønsket å kommentere saken. Men Dagbladet får bekreftet at det var det svenske markedsføringsselskapet Active Leads som solgte Salg1 sin sponsorplass.

Dagbladet får opplyst at da det lille, norske salgsselskapet skulle betale for oppdraget til Active Leads, kom det to fakturaer i posten: En faktura fra Active Leads. Og en faktura fra Egentic.

Konfrontert med dette sier Ramin Jamei, daglig leder i Active Leads:

- Vi samarbeider med Egentic på visse kampanjer.

TOLEADOO: Denne annonsen dukker opp om du trykker på annonsene fra sidene med stjålet innhold fra norske nettseder. Samme annonse finner vi på en annonse fra Egentic-selskapet Toleadoo.
TOLEADOO: Denne annonsen dukker opp om du trykker på annonsene fra sidene med stjålet innhold fra norske nettseder. Samme annonse finner vi på en annonse fra Egentic-selskapet Toleadoo. Vis mer

Egentic-selskap

Dagbladet har undersøkt annonsene og «konkurransene» du fikk opp om du klikket på spam-sidene med det stjålne innholdet fra Dagbladet, VG og de andre.

To av annonsene leder direkte til kontorbygningen utenfor Frankfurt:

  • En annonse hevder at: «Kjære Chrome-bruker. Du er dagens heldige besøkende for [dagens dato]. Ta denne korte undersøkelsen, så vil du som takk få sjansen til å vinnev [sic] Apple Iphone X!»

Svarer du på spørsmålene i den undersøkelsen, får du opp en ny annonse:

  • «Iphone X FOR BARE 18.99 NOK.»

Her må du gi fra deg ikke bare mobilnummer og e-post, men også kortnummer, utløpsdato og sikkerhetskode. Dagbladet har sporet den første annonsen til et nettsted med adressen ritkunfa.info.

I kildekoden til den nettsiden finner vi selskapsnavnet Toleadoo.

Toleadoo har kontor i samme bygning som Egentic, i Sulzbach utenfor Frankfurt. Selskapets direktør er Jürgen Böttchner - mediesjef i Egentic. Egentic står også oppført på aksjonæroversikten fra stiftelsesdokumentene i det tyske selskapsregisteret. Selskapets første direktør var daværende produktsjef i Egentic.

KORTOPPLYSNINGER: Klikker du på Chrome-annonsen får du opp denne. Her må du gi fra deg kortopplysninger for å - angivelig - kjøpe en telefon.
KORTOPPLYSNINGER: Klikker du på Chrome-annonsen får du opp denne. Her må du gi fra deg kortopplysninger for å - angivelig - kjøpe en telefon. Vis mer

Angrep Coop

Dette er ikke første gang den tyske markedsføringsgigantens navn dukker opp i norske saker der store firmaer misbrukes i suspekte reklamekampanjer.

I 2016 raste Coop, etter at dagligvaregigantens merkenavn og logo ble misbrukt i en storstilt nettkampanje. Kampanjen lovte bort gavekort fra Coop til nettbrukere som deltok i konkurranser - lignende de Dagbladet har avdekket nå. Resultatet var en flom av telefoner fra Coop-medlemmer som føler seg lurt.

Bak det hele sto Egentic.

Dagbladet har lest en omfattende presentasjon laget av Coops sikkerhetssjef Soner Sevin. Der går det fram hvordan Coop avslørte at det var Egentic som misbrukte Coops navn og logo for å lure folk til å gi fra seg personopplysninger.

Det samme har skjedd med elektrokjeden Expert - nåværende Power.

Jeg kan bekrefte at vi ikke har laget eller gitt noen fullmakt til annonsen, sier administrerende direktør Anders Nilsen i Power til Dagbladet.

Også kabel TV-selskapet Get ble misbrukt av Egentic. Selskapets logo ble brukt i spørreundersøkelser der folk fylte inn kontaktinformasjon – i håp om å vinne en premie. Premiene lot vente på seg. Men Egentic hadde skaffet nye navn, mobilnumre og e-postadresser til sine enorme databaser med «leads». Selskapet oppgir i dag å håndtere over 2,5 millioner datasett med informasjon hver eneste måned.

EXPERT: Her har Toleadoo laget en annonse der elektrokjeden Expert (nå Power) sitt navn ble brukt.
EXPERT: Her har Toleadoo laget en annonse der elektrokjeden Expert (nå Power) sitt navn ble brukt. Vis mer

Selskapet har tidligere fått politi og forbrukermyndigheter etter seg i flere land.

Et av de norske selskapene som dukket opp i spam-annonsene Dagbladet har avslørt er strømgiganten Norgesenergi. Deres PR-sjef Rita Lund Thune har gjort det klart at de ikke vet hvorfor de dukket opp som «sponsor» til de kontroversielle annonsene. Hun sier at selskapet bevisst har valgt å ikke samarbeide med Egentic på grunn av selskapets arbeidsmetoder.

- Vi har valgt å ikke inngå et samarbeid med dem. Vi har våre faste samarbeidspartnere som vi vet tilbyr tjenester som utføres i henhold til markedsføringsloven og loven om angrerett, skriver Lund Thune i en e-post.

Egentic besvarte ingen pressehenvendelser da Coop- og Get-sakene ble rullet opp.

Det er på tide å gjøre et nytt forsøk.

GRUNNLEGGEREN: Adelsmannen Albrecht von Harnier grunnla Egentic hjemme i stua si i 2001. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
GRUNNLEGGEREN: Adelsmannen Albrecht von Harnier grunnla Egentic hjemme i stua si i 2001. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer

Adelsmannen

Et kvarters kjøring fra Egentics kontor i Sulzbach stiger en elegant kledt mann inn i en Fiat 500.

Rundt oss er det herskapshus fra 1700- og 1800-tallet. I en park mellom husene løper blide barn rundt på lekeapparatene. Kvinner – utelukkende kvinner – drikker take away-kaffe, pludrer og følger med. Rundt parken står firehjulstrekkere fra Audi, Mercedes og Porsche parkert.

Fiaten forsvinner rundt et hjørne.

Mannen inni er Albrecht von Harnier. Advokat av adelsslekt, tidligere finansmann - og gründer av Egentic. Historien om Egentic startet i von Harniers stue i 2001.

SLADDEN: Slik ser den herskapelige villaen til Albrecht von Harnier ut på nettet. (For ordens skyld: gatenavn og dørskilt hos naboen er sladdet av Dagbladet.) Foto: Google Street View
SLADDEN: Slik ser den herskapelige villaen til Albrecht von Harnier ut på nettet. (For ordens skyld: gatenavn og dørskilt hos naboen er sladdet av Dagbladet.) Foto: Google Street View Vis mer

I likhet med selskapet han stiftet, vet Albrecht von Harnier ett og annet om å skjule sine spor på Internett. Søker du opp von Harniers herskapshus på Google Street View, får du bare opp en stor sladd. Vi sniker oss inn bak sladden, åpner porten og ringer på døra. Det er kona som åpner. Hun heter Valeska Marie Natalie Henriette von Klitzing. Som sin mann er også hun adelig. Ifølge nettsider som har oversikt over den slags, er hun nummer 561 i arverekka til den britiske tronen.

- Han snakker ikke med pressen, sier hun mens en eventyrlysten liten terrier forsvinner ut av døråpningen.

- Kan vi legge igjen kortet vårt?

Hun tar det imot, men sier:

- Det er ikke noe vits. Han gjør ikke intervjuer.

Ved en anledning får vi imidlertid tak i Albrecht von Harnier på telefon.

- Vi jobber med en artikkel om Egentic?

- Jeg har ikke vært involvert i driften av selskapet på 10 år.

- Men du har fortsatt aksjer?

- Ja, det har jeg.

- Da du startet dette, da var det vel nesten ingen andre slike selskaper?

- Nei, det var ingen andre. Vi var først, sier von Harnier.

Så tar han høflig avskjed. Vi møter ham imidlertid igjen et par dager seinere. Da står Albrecht von Harnier – gründeren som ikke er involvert i selskapets drift – ved siden av toppsjef Henning Munte, røykende utenfor Egentics kontor i Salzbuch. Men der Henning Munte tenner på alle plugger når han ser Dagbladets kameralinse, snur Albrecht von Harnier seg bort og forsvinner. Han har ikke besvart ytterligere henvendelser.

DIREKTØRENE: Marko Reinbacher (t.v.) og Henning Munte, begge direktører i Egentic, røyker utenfor selskapets kontor utenfor Frankfurt. Begge nekter å snakke med pressen. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
DIREKTØRENE: Marko Reinbacher (t.v.) og Henning Munte, begge direktører i Egentic, røyker utenfor selskapets kontor utenfor Frankfurt. Begge nekter å snakke med pressen. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer

Langfingeren

Det er ikke alle selskaper som ønsker å snakke med pressen. Men det er få selskaper som prøver så hardt å unngå det som Egentic. Dagbladet har de siste ukene gjentatte ganger forsøkt å få Egentic i tale. Vi har sendt e-poster og sms-er til direktørene Marko Reinbacher og Henning Munte, og mannen som har tittelen «Head Of Media» - Jürgen Böttcher. Men at selskapet har en mediesjef, betyr ikke at han vil ha noe med mediene å gjøre.

Den oppgaven har han delegert til Egentics resepsjonist. På telefon opplyste resepsjonisten:

- Herr Böttcher har bedt meg si til deg at han har vurdert henvendelsen din sammen med selskapets direktører. De har besluttet at jeg skal si til deg at de ikke er interessert.

Vi reiser til den samme resepsjonen, og spør om resepsjonisten kan kontakte Jürgen Böttcher en gang til. Egentic omsetter for flere hundre millioner i året, og har kontorer i Singapore, Miami og Belo Horizonte i Brasil. Kan selskapets ledelse virkelig gjemme seg bak sin resepsjonist?

- Egentic gjør ikke intervjuer. Det er meningsløst for meg å kontakte herr Böttcher. Han vil bare si det samme, sier resepsjonisten.

Til slutt lar hun seg overtale til å ringe opp til Jürgen Böttcher. Få strakser seinere sier hun:

- Hva var det jeg sa? Egentic gjør ikke intervjuer.

- Hva tenker du om at de har en egen mediesjef, men gjør deg til talsperson?

Hun trekker på skuldrene.

- De gjør ikke intervjuer. Nå må dere gå.

TROMMIS: Egentics mediesjef Jürgen Böttcher kan skimtes bak trommene. I 42 år har han spilt i Rodgau Monotones - et legendarisk rockeband i den tyske delstaten Hessen. Men snakke med mediene vil han ikke. Foto: Wikimedia Commons
TROMMIS: Egentics mediesjef Jürgen Böttcher kan skimtes bak trommene. I 42 år har han spilt i Rodgau Monotones - et legendarisk rockeband i den tyske delstaten Hessen. Men snakke med mediene vil han ikke. Foto: Wikimedia Commons Vis mer

- Vi synes du blir satt i en kinkig situasjon, der du bli satt til å fronte et helt selskap?

- Nå er jeg i ferd med å bli skikkelig sinna, sier kvinnen i resepsjonen.

Hun reiser seg opp bak pulten sin og hever venstre langfinger.

- Nå vil jeg at dere skal gå. Fuck off!

Mediesjef Jürgen Böttcher er ikke bare en ringrev i nettmarkedsføring. Han er også trommis i Rodgau Monotones - et av de mest folkekjære rockebandene i den tyske delstaten Hessen, der Frankfurt er hovedstad. I over fire tiår har Böttcher banket fire flate i bandet, som var inne på de tyske histlistene så seint som i 2015. Mest kjent er de for låta «Die Hesse komme» - kjent som Hessens nasjonalsang.

Dagbladet har forsøkt å nå Böttcher via manageren til Rodgau Monotones - uten hell.

Hyret advokat

I slutten av mars ble Dagbladet kontaktet av advokat Ole Tokvam i Bing Hodneland. Han var engasjert av Egentic og Toleadoo. Han skriver i en e-post at selskapene ikke er involvert i urettmessig kopiering av innhold fra andre selskapers internettsider eller på annen måte uberettiget bruk av varemerker, logoer eller andre kjennetegn. Han ber Dagbladet slette alt bildemateriale fra Frankfurt.

Via Tokvam går selskapet til slutt med på å svare på spørsmål.

- What vet Toleadoo og Egentic om tyveriet av innhold fra Dagbladet, VG, BBC, norske myndigheter og flere nettsteder?

- Egentic vet ingenting om mulig datatyveri fra Dagbladet eller noen av de andre selskapene.

- Hva vet dere om de to annonsene vi har sporet til Toleadoo?

- Egentic har ikke hatt noen virksomhet i Norge siden 2017. Derfor har vi ingen mulighet til å gi noen informasjon om de to annonsene.

- Det norske firmat Salg1 ble fakturert av både Egentic og Active Leads. Hva er deres kommentar til det?

- Egentic har ikke hatt noen virksomhet i Norge siden 2017. Active Leads er en klient av Egentic for det svenske markedet.

- Det har tidligere kommet fram hos norske forbrukermyndigheter at dere skal ha misbrukt logoene, navnene og nettsidene til selskaper som Coop og Get for å generere «leads». Hva er deres kommentar til det?

- Egentic har ikke hatt noen virksomhet i Norge siden 2017. Vi har ikke mottatt noen slike påstander. I markedene vi er aktive tilbyr vi ekte konkurranser for forbrukerne, der vinnerne mottar ulike premier.

- TA SJANSEN: Men det kan bli dyrt, går det fram av den lille skriften. Foto: Skjermdump
- TA SJANSEN: Men det kan bli dyrt, går det fram av den lille skriften. Foto: Skjermdump Vis mer

Revisoren

Blant selskapsnavnene i spam-annonsene finner vi også LTT Mobile Media.

- Ta Sjansen. Vinn en Iphone 8, lokker LTT Mobile Media.

Å «ta sjansen» innebærer å registrere deg for å delta i et «ferdighetsspill» på nettet. Du må også betale 125 kroner i uka. Det påstås at du kan melde deg av ved å sende en sms med «STOPP» - men kundetilbakemeldinger på Gule Sider indikerer at det ikke alltid er så enkelt. Den samme konkurransen er flere ganger knyttet til norsk nettlureri hos Datahjelperne.

LTT Mobile Media står i britiske selskapsregistre oppført på Sebastian Sauerborn. Han jobber til daglig som revisor i selskapet St. Matthew i London – som spesialiserer seg i gunstig skatteplanlegging og skatteparadis. Ifølge en artikkel i Die Zeit koster hans tjenester 250-300 dollar i timen.

Dagbladet spør Ramin Jamei – den svenske markedsføreren som har samarbeidet med Egentic, om konkurransen stammer fra dem. Kanskje, svarer han på sms.

- Er Egentic din klient, Sauerborn?

- Min klient jobber potensielt med Egentic, svarer Sebastian Sauerborn.

I en ny e-post spør Dagbladet.

- Er Toleadoo din klient?

Det har ikke Sauerborn svart på. Han har heller ikke svart på hvor mye han tjener på oppdraget.

Da Dagbladet spør om å bli satt i kontakt med klienten, og om Sauerborns klient står bak dataangrepet mot Dagbladet og VG, får vi til slutt videresendt en tekst - på tysk.

Der står det at Sauerborns klient, og deres norske partner, skal komme med en uttalelse. Noen dager seinere kommer følgende:

«Vårt firma har aldri vært involvert i noen av de svindelsakene du refererer til. Dessverre er det andre selskaper i vårt marked som prøver å tjene penger ved hjelp av ufine markedsføringsmetoder som ligger et godt stykke inn i gråsonen. Vi er imidlertid på ingen måte tilknyttet noen av disse, og vi benytter heller ikke andre selskaper for å utføre denne type aggressiv og villedende markedsføring. (…) P.S: Sangen din «My Mysteries Unwind» er ganske kul! Vennlig hilsen LTT Mobile Media Ltd.»

Låta han refererer til er fra journalistens tidligere metal-band. Den er sendt dagen etter at Dagbladet fortalte Jörgen Böttcher i Egentic at begge parter hadde musikk-fortid. Egentic sier via advokat Tokvam at de ikke har noen kunnskap om LTT Mobile Media.

GJØR IKKE INTERVJUER: Egentic-direktør Henning Munte sier han har dårlige erfaringer med å snakke med pressen. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
GJØR IKKE INTERVJUER: Egentic-direktør Henning Munte sier han har dårlige erfaringer med å snakke med pressen. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer

Dårlige erfaringer

Dagen før Egentic-direktør Henning Munte skjelte ut Dagbladet i Sulzbach, fikk Dagbladet tak i ham på telefon.

- Det gjelder et dataangrep mot blant annet våre nettsider – og annonser som leder fra det?

- Vi har ikke vært aktive i Norge på over et år, sier Munte.

- Men et norsk firma ble fakturert av dere for en kampanje som stoppet i november?

- Vi har ikke vært aktive i Norge på over et år.

Munte feirer i år 20-årsjubileum i nettmarkedsføringsbransjen. I Egentic har han vært siden 2005. Samtidig som han har steget i gradene, har selskapets omsetning vokst i kraftige kliv. I et sjeldent intervju har Munte tidligere tatt avstand fra betegnelsen «spam». Spam er bare e-post sendt uten samtykke, mener han.

- Hadde det vært mulig å møte dere for å klargjøre hvilken rolle dere hadde i disse annonsene?

- Det eneste du vil få fra meg er at jeg sier at vi ikke er aktive i Norge lenger. Vi gjør ikke intervjuer.

- Hvorfor ikke?

- Fordi vi har dårlige erfaringer med det, sier Henning Munte.

- Ha det bra.