- Flere syklister utgjør livsfare på veiene

Trygg trafikk advarer syklister mot dette.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Videoen av en syklist som legger seg farlig nær mellom to biler i Sandnes ble lagt ut tirsdag med tittelen «Irresponsible cyclist» og ble filmet av Helge Rossebø, som kjørte bak syklisten.  

Ingrid Lea Mæland fra Trygg Trafikk anslår at mannen på sykkelen ligger i en fart på rundt 36 kilometer i timen og omtaler situasjonen som livsfarlig. 

- Sykler du i en fart på over 30 kilometer i timen kan du miste livet ditt av en liten glipp. Hadde det kommet et dyr foran bilen eller noe annet forstyrrende, hadde ikke syklisten hatt sjans på grunn av den korte avstanden til bilen foran. 

Nå advarer hun syklister fra å ta for lett på syklingen og oppfordrer bedrifter og helsemyndigheter til å informere om sykkelrisiko.

- Tar for lett på risikoen - Vi opplever at alt for mange tar for lite hensyn til risikoen det faktisk er å sykle ute på veien, og oppfordrer alle til å ta en sykkelvei eller å kjøre en annen rute dersom trafikken er for stor på den strekningen du skal. 

Ifølge Trygg trafikks statistikker rammer over fem prosent av alle dødsfall i trafikken syklister.  I gjennomsnitt mister 10 personer livet på sykkel årlig, og omtrent 60 personer blir alvorlig skadet. 

- Når det gjelder sykkelulykker har vi store mørketall i statistikken ettersom ulykkene må politirapporteres for å havne i vår database. Det skjer nok langt flere ulykker i sykkeltrafikken enn det som kommer frem her.

LITE HENSYN: Ingrid Mæland fra Trygg trafikk mener bilister tar for lite hensyn til syklister i trafikken. - Vi trenger en holdningsendring. Foto: privat
LITE HENSYN: Ingrid Mæland fra Trygg trafikk mener bilister tar for lite hensyn til syklister i trafikken. - Vi trenger en holdningsendring. Foto: privat Vis mer

Mæland er likevel opptatt av å ikke skremme folk fra å ta i bruk sykkelen på vei til jobb fremfor bilen. 

- Trenger langt flere og bedre sykkelveier - Myndighetene har som mål å få flere til å benytte seg av sykkel som fremkomstmiddel, da må også sykkelveiene utbedres kraftig og raskere enn de gjør i dag, mener hun.

I handlingsplanen for sykkeltrafikk står det at det er et grunnleggende mål for samferdselsetaten å få til gode, logiske og gjennomgående sykkeltraseer i alle byer.

Mæland opplever at vi i Norge i dag fortsatt har alt for få traseer og at mange av dem er alt for trange. 

- Mange syklister føler seg mer stresset av å sykle på traseene enn på bilveiene ettersom de ofte er for smale og fordi bilene tar for lite hensyn til dem. 

- Det trengs en holdningsendring til i trafikken, alt for mange bilister irriterer seg over syklistene og tar lite hensyn i forbikjøringer og har for høy hastighet rundt dem. Det de ikke tenker over er at syklistene faktisk bidrar til mindre trafikk på veiene.