BLIR SYKE:Stadig flere unge får hjerteinfarkt etter at de har brukt kokain eller amfetamin. Foto: Jon Eeg / NTB / SCANPIX
BLIR SYKE:Stadig flere unge får hjerteinfarkt etter at de har brukt kokain eller amfetamin. Foto: Jon Eeg / NTB / SCANPIXVis mer

Flere unge får hjerteinfarkt av kokainbruk

Stadig flere unge får hjerteinfarkt etter at de har brukt kokain eller amfetamin.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Professor og fungerende avdelingsleder Thor Edvardsen ved kardiologisk avdeling ved Rikshospitalet sier det er en økende trend at flere unge får hjerteinfarkt som er forårsaket av amfetamin- eller kokainbruk.

Kjenner ikke dødligheten
Ved kardiologisk avdeling behandles 800 infarkt i året. Rundt fem av dem er hos svært unge mennesker som har prøvd amfetamin eller kokain, skriver Dagens Medisin.

Edvardsen har behandlet ungdom ned i 19-årsalderen.

- Vi kjenner ikke dødeligheten ettersom mange ikke rekker fram til avdelingen i tide. Mange av overdosene vi hører om, kan også være hjerteinfarkt, sier Edvardsen.

I USA er narkotikabruk den vanligste årsaken til hjerteinfarkt for dem under 40 år, og Edvardsen sier nå at han ser at trenden kommer til Norge.

Lukkede miljøer
Undersøkelser blant unge mellom 15 og 20 år i Norge viser at omtrent 2 prosent har prøvd kokain. I Oslo er tallet på 4 prosent, ifølge tall fra Statens institutt for rusmiddelforskning (Sirus) i 2008.

Trolig foregår en betydelig del av kokainbruken i lukkede miljøer. Det kan derfor være mørketall som ikke fanges opp av undersøkelser og beslag. (©NTB)