LETER: Kiwi-gründer Per-Erik Burud (48) er fortsatt savnet og antatt omkommet etter båtulykken på Tjøme i forgårs. Foto: Eirik Helland Urke/Dagbladet
LETER: Kiwi-gründer Per-Erik Burud (48) er fortsatt savnet og antatt omkommet etter båtulykken på Tjøme i forgårs. Foto: Eirik Helland Urke/DagbladetVis mer

Flertall for redningsvest

Et flertall av partiene i næringskomiteen ønsker at folk flest må bruke redningsvest i fritidsbåter som kan holde fart over normal marsjtakt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I flere år har ekspertene, redningsmannskapene, båtfolket og Sjøfartsdirektoratet bedt norske politikere om å innføre påbud om redningsvest og båtførerbevis for å redde liv.

I høst kan nordmenn i fritidsbåter måtte ha på seg redningsvest når båten er i fart.

- På bakgrunn av de tragiske ulykkene vi har sett, så er det klart at påbudet om redningsvester i hurtiggående båter må komme raskt. Vi må absolutt gjennomføre påbudet, sier leder i næringskomiteen på Stortinget, Terje Lien Aasland (Ap).

Den siste uka har seks personer dødd i båtulykker i feriefylket Vestfold. Mandag ettermiddag falt en 42 år gammel mann over bord fra en seilbåt. Tirsdag morgen omkom to gutter på 19 og 20 år etter at båten deres krasjet og natt til onsdag ble fire personer kastet ut av Kiwi-gründer Per-Erik Buruds kraftige RIB. Tre omkom. Ingen av de seks døde hadde redningsvest.

Flertall Aasland lover å ta opp saken med partifelle og statsråd Trond Giske og regjeringsapparatet allerede i sommer.

I komiteen er det duket for flertall blant partiene.

SV varslet i går at de vil gå inn for påbud om redningsvest på alle personer som er i en åpen båt i fart, uavhengig av om det er en RIB, seilbåt eller snekke. KrF har tidligere tatt til orde for det samme. Også Frps komitemedlem kommer til å støtte et slikt påbud.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Jeg vil ha et påbud om bruk av redningsvest så lenge båter er i bevegelse. I tillegg må vi få flere politibåter på sjøen. Flere ligger nå uvirksomme i dokk, sier Torgeir Trædal (Frp).

Høyre stiller seg avventende, men vil utrede et påbud om redningsvest.

- Det er tunge argumenter i denne debatten og de skal vi ikke blåse av, sier Svein Flåtten (H), som selv er fra Vestfold.

Hurtigbåter først Aasland vil i første omgang sørge for at folk om bord hurtiggående båter, som RIB'er, daycruisere, skjærgårdsjeeper og kraftige landstedsbåter skal omfattes av påbudet om redningsvest.

- Dersom båten er i stand til å kjøre raskere enn rolig marsjtakt, så bør påbudet gjelde for alle ombord, så lenge båten ikke ligger i ro. Det går raskt fra 5 til 50 knop, sier Aasland.

VESTPÅBUD: 
I høst kan det komme påbud om bruk av redningsvester i fritidsbåter. Seks personer har omkommet i båtulykket den siste uka; ingen av dem brukte vest. - På bakgrunn av ulykkene er det klart at påbudet må komme raskt, sier leder i næringskomiteen på Stortinget, Terje Lien Aasland (Ap).
VESTPÅBUD: I høst kan det komme påbud om bruk av redningsvester i fritidsbåter. Seks personer har omkommet i båtulykket den siste uka; ingen av dem brukte vest. - På bakgrunn av ulykkene er det klart at påbudet må komme raskt, sier leder i næringskomiteen på Stortinget, Terje Lien Aasland (Ap). Vis mer

Påbudet, som vil omfatte en stod andel av Norges over 500 000 fritidsbåter, blir trolig en realitet innen neste år og trår i kraft før neste båtsesong starter i mai 2012, dersom Aasland får gjennomslag.

Han vil også lufte muligheten for flere typer straffereaksjoner mot båtførerer som bryter loven og se på en utvidelse av dagens båtføreropplæring.

Flere forslag Redningsselskapet, Sjøfartsdirektoratet og Kongelig Norsk Båtforbund har i flere år bedt politikerne stramme inn reglene til sjøs, men uten å bli hørt.

- Dødsulykkene vi ser nå har vi advart mot i mange år. Før så vi flest snekker og 14-fots joller med 9,9 hester på feriesteder som Kragerø. Nå ligger det båter med flere hundre hestekrefter i stedet for, sier talsperson for sjøvett-, og fritidsbåt i Redningsselskapet, Ingvar Johnsen.

Eneste krav for å kjøre et slikt fartsvidunder er at du kan betale for bensinen.

- Loven krever ikke at folk må kunne noe for å sette av gårde i en slik båt. Hastigheter på over 50 knop (92 km/t) er en risikosport. Alkohol, fart og trange farvann er en dødelig kombinasjon, sier Johnsen.

- Dypt bekymret Så langt i år har 16 personer omkommet i båtulykker i Norge.

 - Jeg er dypt bekymret. Antall døde i ulykker med fritidsbåter i år kan bli grusomt, sier generalsekretær Reidar Kjelsrud i Kongelig Norsk Båtforbund (KNBF) til Dagbladet.