Oslofjorden  20160717.
Norges Vannscooterforbund har en markering med flere vannscootere som kjører fra Drøbak til Oslo. FrPs stortingsrepresentant Bård Hoksrud deltar på markeringen.
Foto: Vegard M. Aas / NTB scanpix
Oslofjorden 20160717. Norges Vannscooterforbund har en markering med flere vannscootere som kjører fra Drøbak til Oslo. FrPs stortingsrepresentant Bård Hoksrud deltar på markeringen. Foto: Vegard M. Aas / NTB scanpixVis mer

Vannscooterdebatten

Flertallet i Norge er mot vannscootere. Bård Hoksrud kaller debatten trist

Hoksrud er ikke forbauset over den folkelige motstanden. Menn og nordlendinger er mest positive til vannscootere.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I Dagbladets sommerundersøkelse sier 45 prosent av de spurte at de er mot vannscootere i Norge. Kvinner er mest nagative til doningen.

28 prosent er for vannscootere, mens 27 prosent ikke har noen mening om saken.

En som derimot har veldig klar formening om vannscooterkjøring i Norge er stortingskandidat Bård Hoksrud fra Frp.

- Frp er ombudsmenn for folks frihet til å ta valg selv. Derfor er vannscooterforbudet en viktig sak for oss. Det er en prinsippsak at vi skal ha like regler til sjøs og ikke forskjellsbehandle, sier Hoksrud.

I debatt i Dagbladets valgbod på fredag omtalte Hoksrud vannscooterdebatten som «trist».

- De som er mot går veldig fort i skyttergravene. Folk sier vannscootere har kjørt gjennom svaner og slike ting. Det er synd at debatten må bli sånn.

Menn og nordlendinger

Frp-toppen innrømmer at han ikke er forbauset over at nesten halvparten av de spurte i Dagbladets undersøkelse er mot vannscootere.

- Jeg trodde det skulle være flere, men det er ikke alltid sånn at flertallet har rett. Jeg vet at mange der ute er skeptiske til vannscootere, men vi i Frp blir også kontaktet av mange som synes et forbud er helt tullete, sier Hoksrud.

18. mai i år valgte Stortinget å fjerne vannscooterforskriften, og den lekne farkosten ble sidestilt med andre småbåter. Samtidig jobber mange kommuner med å innføre egne regler som begrenser vannscooterkjøring.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Menn og nordlendinger er klart mest positive, ifølge Dagbladets undersøkelse: 34 prosent av spurte menn, og 41 prosent av nordlendingene, er for vannscootere. Ifølge undersøkelsen er gifte nordmenn mest negative: 51 prosent av de gifte er mot vannscootere.

Kommunale forbud

Hvaler i Østfold er blant kommunene som jobber med egne regler for vannscootere etter de nasjonale reglene ble fjernet. På Hvaler klager mange lokalpolitikere på bajaseri i skjærgården og det antas at et kommunalt regelverk blir minst like strengt som de gamle, nasjonale reglene.

Bård Hoksrud tror det først og fremst er de som leier - ikke de som eier - som ikke oppfører seg på bøljan blå.

- De som har egen vannscooter og er engasjert i saken kjører stort sett veldig pent og er ikke til bry i skjærgården. De som eventuelt kjører for fort, skal vi selvsagt slå ned på. Men husk også at det ikke er dokumentert at vannscootere bråker mer enn andre småbåter, sier Hoksrud.

- Hvor mange ganger har du kjørt vannscooter?

- Bare to ganger. Folk tror jeg har kjørt hundrevis av ganger fordi de har sett meg kjøre på tv igjen og igjen. Jeg skulle gjerne kjørt mer for det er veldig gøy, sier Hoksrud og ler.

I 2013 ble Norge pålagt av EU/EØS å tillate vannscooterkjøring. Derfor er det fritt fram å kjøre vannscooter 400 meter fra land på sjøen og 500 meter fra land på innsjøer. For å komme seg ut dit, må vannscooterføreren holde en fart på fem knop - og kjøre i en rett linje ut gjennom forbudsbeltet.

Lokal skepsis

Mona Vauger, Ap-politiker i Hvaler, mener vannscootere tiltrekker feil typer.

- Bajaser tiltrekkes av vannscootere. Det er mye bajaskjøring i sjøen, med større risiko for ulykker og mye støy, hevder hun.

- Har det vært noen ulykker på Hvaler?

- Nei. Heldigvis. Men vi får stadig meldinger om bajaskjøring og kjøring i den forbudet sonen i den maritime nasjonalparken vår.