Flertallet må ta ansvaret

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • Det ble omsider flertall på Stortinget for å bygge opera. Det var et viktig kulturløft i en nasjon som burde hatt et skikkelig hus til sin opera for mange tiår siden. Det er en grunnleggende forutsetning for vedtaket at operaen skal bli et signalbygg som bidrar til å gi hovedstaden identitet. Etter stortingsvedtaket har diskusjonen dreid seg om hvordan man best kan friste de fremste arkitekter i verden til å konkurrere om å utforme operabygget.
  • Så viser det seg, slik mange fryktet, at senketunnelen som skal fjerne den trafikken som i dag skiller operatomta fra operaens publikum, ikke inngår i Nasjonal transportplan fram til år 2011. Regjeringens rammer er for trange til å romme også dette prosjektet, som dreier seg om å flytte en fungerende motorvei som ligger der i dag, ut under fjorden. Det havner bak i prosjektkøen til fordel for mer påtrengende prosjekter andre steder i landet.
  • I den smertefulle prosessen fram til et operavedtak i Stortinget ble praktbygget koplet fra både veiutløsning og byutvikling i Bjørvika, selv om det var nettopp dette som var utgangspunktet for dem som sto bak forslaget og vant fram i Arbeiderpartiet. Etter at det i sommer nok en gang ble klart at det ikke var flertall i Stortinget for regjeringens primære forslag om Vestbanen, stemte regjeringspartiene subsidiært for Arbeiderpartiets forslag om Bjørvika. Regjeringens talsmenn avverget et opprør i distriktene ved å understreke at operavedtaket ikke samtidig bandt opp veimilliarder.
  • Floken nå er altså at Stortinget har vedtatt å bygge en opera i et veikryss som først eventuelt blir fjernet mange år etter at de første ariene er sunget i et hus som publikum noenlunde trygt bare kan nå pr. båt eller helikopter. Det flertallet som sørget for dette resultatet, har et stort ansvar for å bære det fram innenfor en helhet. Det betyr at en tilfredsstillende trafikkløsning må bli realisert samtidig med at operaen står ferdig.