KAN TA 30 ÅR:  Til tross for at norske togskinneganger skal oppgraderes til å tåle 250 kilometer i timen, klarer ikke de norske flirt-togene å nå denne farta. Foto: Torbjørn Grønning / Dagbladet
KAN TA 30 ÅR: Til tross for at norske togskinneganger skal oppgraderes til å tåle 250 kilometer i timen, klarer ikke de norske flirt-togene å nå denne farta. Foto: Torbjørn Grønning / DagbladetVis mer

Flirt-togene tåler ikke den nye maksfarten

Regjeringen ønsker en toppfart på 250 kilometer i timen på intercitystrekningene, men dagens flirt-tog tåler kun 200.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Selv om skinnegangen oppgraderes til å tåle 250 kilometer i timen, kan det ta 30 år før NSB har tog som kan kjøre i denne farten, skriver Teknisk Ukeblad.

I forrige uke uttalte samferdselsminister Marit Arnstad til VG at «der hvor det er mulig og det ikke innebærer vesentlige merkostnader, skal strekningene bygges for 250 kilometer i timen» på intercitylinjene.

NSB har kjøpt de eneste flirt-togene i verden som er i stand til å kjøre i 200 kilometer i timen, men å oppgradere togene til å kjøre ytterligere 50 kilometer i timen raskere, vil i praksis bety å designe et helt nytt tog, ifølge Teknisk Ukeblad.

Flirt-togenes levetid er beregnet til 30 år. Det kan dermed ta tre tiår før togene på strekningen makter å utnytte maksfarten til sporene.

- Når vi snakker om 250 kilometer i timen, snakker vi om høyhastighetsklassifiserte tog. Hva det vil koste eventuelt å oppgradere Flirt til høyere hastighet og om dette i det hele tatt er lønnsomt, har vi ingen formening om nå, sier kommunikasjonsrådgiver i NSB persontog, Åge-Christoffer Lundeby.

(NTB)