Flommer over av avisingsvæske

«Miljøflyplassen» Gardermoen skulle tjene store penger på å gjenvinne avisingsvæsken som blir brukt på flyene. Poenget var å selge væsken tilbake til flyselskapene. Til nå har ikke flyplassen solgt en eneste liter og kan bli tvunget til å brenne væsken.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Problemet er at væsken ikke er godkjent til bruk - og derfor ikke kan selges. Det har til nå kostet flyplassen ti millioner kroner å lagre kjemikaliene.

Snart er alle lagertankene som står til rådighet fulle. Konsekvensen kan bli at væsken må brennes. Det vil koste millioner av kroner - og samtidig gi skadelige miljøvirkninger.

Det er kjemikaliet glykol som blir brukt for å fjerne is fra flyene. På Gardermoen har flyselskapene konsesjon til å bruke 2100 tonn i året.

På lager

Væsken blir fanget opp av en membran i bakken og lagret i tanker. Rundt 70 prosent av avisingsvæsken blir gjenvunnet. Men denne væsken kan altså ikke selges før den er godkjent. 3200 tonn væske står nå på lager over hele Østlandet.

Det er en sammenslutning av ulike selskaper som har ansvaret for å godkjenne den resirkulerte væsken. Til nå har de ment at væsken ikke holder god nok kvalitet.

Teknisk direktør for Oslo Lufthavn, Bjørn Winge, innrømmer at de har problemer.

- Det er riktig at vi ikke har solgt en eneste liter gjenvunnet glykol. Vi har ikke de samme avtalene som på Fornebu. Hittil er alt kjørt på lager, fordi vi ikke har fått godkjent væsken, sier Winge.

Oslo Lufthavn har til nå fraktet glykolen med tankbiler fra Gardermoen til det gamle gjenvinningsanlegget på Fornebu. Anlegget på Gardermoen er under bygging.

Ikke vårt ansvar

Miljødirektør i SAS, Niels-Eirik Nertun, legger skylda på flyplassen.

- Vi håper at Oslo Lufthavn kommer opp med en godkjent væske. Det hadde vært det beste for miljøet, sier Nertun. I går kunne ingen svare på hvor lang tid det tar å få godkjent væsken.

Kjemiker i Bellona, Christine Karlsen, mener at partene må få kontroll over situasjonen før hele saken går på bekostning av miljøet.