Fløy en liten gråspurv...

Det sies om Storebrand-sjef Idar Kreutzer at han er både grå og utydelig.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Gråheten først: Kreutzer er ingen folketaler eller karismatiker. Kreutzer er ikke mannen som skaper høylytt begeistring på interne møter i Storebrand. Kreutzer fanger ikke kunder, og fenger ikke folket.

På gata går Idar Kreutzer i fred.

Heldigvis er det slik. Jeg føler meg langt mer vel med en sindig og fargeløs konsernsjef, enn en spretten teppehandler på jakt etter oppmerksomhet.

Han passer tross alt på sparepengene våre.

Utydeligheten så: Kreutzer taler ikke i klartekst. Visjonene hans har en tendens til å forsvinne i suset fra stammespråket - Idar Kreutzer er økonom, og snakker som en. Pr-rådgivere har lenge dratt seg i håret. De er frustrerte over konsernsjefens manglende evne til å kommunisere, selv om Kreutzer strengt tatt ikke gjør annet enn å følge tradisjonen i en bransje som har gjort liten skrift til en profesjon.

For min del kan Idar Kreutzer gjerne fortsette å være både grå og utydelig. Det er ikke her Storebrand-sjefens problem ligger.

Problemet er: Resultatene er begredelige: Samtlige kvartalstall under hans ledelse viser underskudd - til dels stygge underskudd. Samtidig har jakten på en fusjonspartner strandet to ganger i Kreutzer-tid.

Både kunder og eiere har grunn til å gråte over utviklingen i Storebrand. Kundene fordi de sitter igjen med et selskap som tvinges til å melke dem stadig røffere. Eierne fordi de sitter igjen med småpenger etter storinvesteringer - bare siden nyttår er verdien av selskapet mer enn halvert.

Idar Kreutzer vet at det er hans ansvar å blidgjøre begge. Han vet også at tida er knapp om han skal unngå samme skjebne som en lang rekke av sine forgjengere.

Å bli båret ut med makt.