Fløy helikopter til Abu Dhabi for en dags jobb

Fløy i fire dager hver vei for en dags arbeid.

HELT TIL ABU DHABI: To piloter fløy et Super Puma-helikopter i fire dager for å utføre en dags arbeid i Abu Dhabi. Foto: Aleksander Nordahl/Dagbladet
HELT TIL ABU DHABI: To piloter fløy et Super Puma-helikopter i fire dager for å utføre en dags arbeid i Abu Dhabi. Foto: Aleksander Nordahl/DagbladetVis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| (Dagbladet:) Det er ikke hver dag det flys helikoptere helt fra Norge til Abu Dhabi, og i hvert fall ikke for å kun en dags arbeid.

To piltoter fra Airlift AS utførte nylig et oppdrag litt utenom det vanlige. De fløy nemlig et Super Puma-heliokopter til den arabiske emiraten Abu Dhabi for å skifte ut fakkelbrennere på to oljeplatformer.

Ferden ned til Abu Dhabi tok fire døgn, mens selve utførelsen av oppdraget tok en dag.

Selskapet gjennomfører utskifting av fakkelbrennere over hele landet, men pleier vanligvis å leie et helikopter lokalt, ikke fly ned sine egne.

Fantes ikke store nok helikoptere
- Denne gangen fantes det ikke et stort nok helikopter i Gulfen til å løfte 2,5 tonn, sier prosjektansvarlig hos Vertech Offshore, Magne Nikolaisen.

Å skifte fakkelbrennere på en oljeplattform er en avansert og komplisert operasjon, som kan gjøres betydelig raskere ved hjelp av helikopter. All produksjon på plattformen må stenges mens arbeidet gjøres, så det er ekstremt viktig å være effektiv.

Airlift AS utfører mesteparten av denne typen oppdrag i Nordsjøen sammen med søsterselskapet Vertech Offshore, men det er altså ikke hverdagskost å fly så langt. Oppdraget ble utført for oljeselskapet Total.

Håper å bli lagt merke til
Vertech Offshore og Airlift AS er en del av det norskeide helikopterkonsernet Blueway, som opererer med en flåte på 26 helikoptere og også driver med passasjertranspoert for oljeselskaper i Nordsjøen og Nigeria.

Projektansvarlig Nikolaisen håper at selskapet vil bli lagt bedre merke til av utenlandske aktører etter den uvanlige operasjonen.

- Man skal ikke se bort ifra at vi kommer til å få flere tilsvarende oppdrag i denne delen av verden, sier  Nikolaisen
  

LØFTER TUNGT: Helikopterene måtte være i stand til å løfte 2,5 tonn. Foto: Airlift AS
LØFTER TUNGT: Helikopterene måtte være i stand til å løfte 2,5 tonn. Foto: Airlift AS Vis mer