CAMP-GATWICK : Her har Helly Ottebergsen sovet de to siste nettene, og er nå iferd med å legge seg for sin tredje. Siden tirsdag har hun og andre Norwegian-reisende sittet strandet på Gatwick Airport i London, da flyplassen har vært stengt på grunn av snøvær. Foto: Privat.
CAMP-GATWICK : Her har Helly Ottebergsen sovet de to siste nettene, og er nå iferd med å legge seg for sin tredje. Siden tirsdag har hun og andre Norwegian-reisende sittet strandet på Gatwick Airport i London, da flyplassen har vært stengt på grunn av snøvær. Foto: Privat.Vis mer

Fløy Norwegian til London - sitter strandet på Gatwick

Går inn i sitt tredje døgn på betonggulvet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Tirsdag kveld denne uken skulle Helly Ottebergsen og en kollega ta flyet hjem fra Gatwick til Oslo etter en langhelg i London.

Det flyet gikk aldri. Tirsdag ettermiddag ble London Gatwick Airport regelrett stengt på grunn av tungt snøvær, og stengt er flyplassen fortsatt.

Nå går Ottebergsen og hennes reisefølge på én inn i sitt tredje stillsittende døgn på Gatwick.

Må informere seg selv Slik hadde det ikke trengt å være, hadde Norwegian, flyselskapet hun flyr med, informert sine reisende ordentlig, mener Otterbergsen.

I dag tidlig sa kommunikasjonsrådgiver i Norwegian, Lasse Sandaker-Nielsen, følgende til NTB:

- Vi gjør det vi kan for å få med oss strandede passasjerer på Gatwick i tillegg. Vi tar kontakt med passasjerer direkte på telefon og prøver å få dem med på returflygingene fra Stansted til Skandinavia. De vil bli prioritert ut fra hvor lenge de har vært strandet på Gatwick. Noen har sittet der siden tirsdag.

Otterbergsen har sittet på Gatwick siden tirsdag, men sier hun ikke har fått noen direkte telefon fra Norwegian.

- Jeg fikk min siste SMS fra Norgwegian i går ettermiddag. Da fikk jeg og kollegaen min beskjed om å booke om flighten vår til fredag kveld, når flytrafikken skal være opp å gå normalt igjen. Det gjorde vi. Siden da har vi måttet oppsøke all informasjon selv. Vi er på en måte ute av veien, sier Otterbergsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Noen andre reisende fortalte henne riktignok om at det skulle gå et fly fra Stansted i kveld klokken 20.

Hun ringte dermed kundesenteret og booket om på nytt til kveldens avgang fra Stansted. Da hun innså at hun ikke ville komme til å rekke Stansted-flyvningen - både tog- og busslinjer er også stengt fra Gatwick - rebooket hun flighten nok en gang, tilbake til fredagens avgang.

Dermed sitter Ottebergsen fortsatt strandet på Gatwick.

«Beklagelig» Når Dagbladet så ringer kommunikasjonsrådgiver Sandaker-Nielsen i Norwegian, beklager han Ottebergsens situasjon.

- Dette er en ekstraordinær situasjon som ikke er noe morsom for noen. Da er det selvfølgelig også beklagelig at ikke alle opplysninger har nådd fram til Ottebergsen, sier Sandaker-Nielsen.

Han sier også at Otterbergsen skulle ha fått en opprigning fra kundesenteret selv om hun hadde booket seg om til en regulær flyavgang, og at hun ville blitt en prioritert passajser dersom hun var blant dem som har sittet på Gatwick siden tirsdag.

- Hun har sittet der siden tirsdag, og går inn i sitt tredje døgn nå.

- Det er veldig trist, sier Sandaker-Nielsen, og legger til:

- Det er virkelig viktig for oss at alle passasjerene blir ivaretatt og kommer seg vel hjem.

Han sier han må kontakte kundesenteret for å høre hva som faktisk har skjedd.

Enda mer tålmodighet Etter noen minutter ringer kommunikasjonsrådgiver Sandaker-Nielsen tilbake. Han bekrefter at Otterbergsen ringte og fikk vite om Stansted-flyvningene, men at hun selv valgte å bli på Gatwick.

- Det var vel fordi hun ikke kom seg til Stansted?

- Det er helt riktig at det ikke er lett å komme seg fra Gatwick til Stansted nå, men det er ikke vårt ansvar å frakte passasjerene mellom flyplassene, selv om vi selvfølgelig skulle ønske at vi hadde hatt kapasitet til å gjøre det, understreker Sandaker-Hansen.

Han sier imidlertid hun vil bli en prioritert passasjer når flyene er oppe og flyr igjen.

Inntil da må pasasjerene ta litt ansvar selv, mener han.

- Vil Ottebergsen komme seg fortere hjem, foreslår jeg at hun kontakter kundesenteret igjen, heller enn at hun går til Dagbladet, avslutter Sandaker-Hansen.

 


 

 TOMT : Det er få Norwegian-ansatte å spørre om informasjon på bakken på Gatwick. Foto: Privat.
TOMT : Det er få Norwegian-ansatte å spørre om informasjon på bakken på Gatwick. Foto: Privat. Vis mer