Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Fly på politioppdrag styrtet: Motoren sviktet

Statens havarikommisjon har avdekket flere svakheter ved organiseringen, planleggingen og gjennomføringen av en leteaksjon på Sørlandet i fjor.

FLYULYKKE: Et fly på politioppdrag styrtet utenfor Mandal i fjor. Nå har ulykka blitt gransket. Foto: Redningsskøyta.
FLYULYKKE: Et fly på politioppdrag styrtet utenfor Mandal i fjor. Nå har ulykka blitt gransket. Foto: Redningsskøyta. Vis mer

22. juni i fjor ble det satt i gang et søk etter en antatt omkommet person etter at en mann falt over bord fra MS «Stavangerfjord» på vei fra Hirtshals til Stavanger.

Politiet anmodet Flytjenesten i Norges Luftsportforbund om å delta i søket. Etter en kort søkeperiode styrtet flyet i sjøen. Nå har Statens havarikommisjon for transport gransket ulykken, og avdekket flere svakheter.

Motoren sviktet

- Agder politidistrikt henvendte seg til Kjevik Flyklubb for å rekvirere et fly til søk. Dette flyet som vi normalt bruker i denne type oppdrag var på service. Dermed fikk vi bistand fra et fly hjemmehørende på Sola, sa stabssjef i Agder politidistrikt, Morten Sjustøl, i ei pressemelding i etterkant av ulykken.

Flyet tok av fra Kjevik klokka 12.17 og satte kurs mot søkeområdet. Etter kort tid mistet motoren effekt. Fartøysjefen evnet å starte motoren igjen, men klarte ikke å forhindre styrten. Flyet traff sjøen klokka 13.00.

Flyet sank umiddelbart, men de tre personene som var om bord kom seg raskt ut og fikk blåst opp redningsvestene. Det tok imidlertid nesten seks timer før de ble hentet opp av sjøen. Fartøysjefen var bevisstløs og ble fraktet til Ullevål universitetssykehus, hvor han seinere døde.

- Flere svakheter

Havarikommisjonens gransking av ulykken har avdekket flere svakheter ved organiseringen, planleggingen og gjennomføringen av hendelsen.

«Havarikommisjonens undersøkelser har avdekket at det ikke ble gjennomført en reell risikovurdering før søket ble påbegynt, samt at søket ble gjennomført uten en robust kommunikasjonsplan», heter det i rapporten.

STYRTET: Et passasjerfly med 19 personer om bord har styrtet i et tett befolket område i millionbyen Goma øst i Kongo, opplyser flyselskapet Busy Bee og øyenvitner. Vis mer

Det forklares blant annet med at ingen av de tre om bord hadde profesjonell erfaring med flyging, samt at oppdraget ble startet uten å gi en flygeplan til lufttrafikktjenesten.

Det innebar, ifølge rapporten, at de ga avkall på den søk- og redningstjenesten som lufttrafikktjenesten besørger. I tillegg har granskingen avdekket at det verken ble avtalt eller gjennomført regelmessig kommunikasjon mellom de involverte på nødsambandet.

Havarikommisjonen mener også at flytypen var lite egnet til søk over åpent hav, og sier at det verken var nedbør eller dårlig sikt i området den aktuelle dagen.

- Uvanlig

Undersøkelsen har videre ikke kunne fastslå med sikkerhet hvorfor flyet i en kort periode mistet kraften fra motoren og gikk i sjøen.

- Havarikommisjonen har ingen informasjon som tilsier at svikten i motorkraften skyldtes teknisk feil ved flyet, står det i rapporten.

De peker også på at sammenstøtet med sjøen var overlevbart, og at de tre om bord holdt seg flytende i sjøen i lang tid.

- At to av de tre om bord overlevde et opphold på nesten seks timer i den kalde sjøen må kunne karakteriseres som uvanlig, står det.

Rapporten peker også på hvor vanskelig det er å finne mennesker i vannet, og at det at personene som lå i sjøen hadde mørke blå klær, kan ha medvirket til at de var vanskelige å oppdage fra luften.

Som følge av ulykken, foreslår havarikommisjonen at det gjennomføres en vurdering av framtidige søk over åpent hav, og hvorvidt slike operasjoner bare skal utføres av profesjonelle aktører med tilpasset utstyr.

John Eivind Skogøy, leder i NLF Flytjenesten, sier til Dagbladet at de har hatt et godt samarbeid med Statens havarikommisjon, og at de tar den grundige rapporten til etterretning.

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!