Fly repareres med vrakdeler

Amerikansk og italiensk politi er i ferd med å rulle opp en internasjonal liga som har solgt deler fra flyvrak til internasjonale flyselskaper. De gamle delene kan ha forårsaket flere flykatastrofer.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Etterforskere fra FBI og det italienske politiet tror at flyselskaper kjøper reservedelene i den tro at de er nye.

Det kan forklare flykatastrofen i Queens i New York i oktober, skriver Aftonbladet. Nå kobler etterforskerne også andre flyulykker til den omfattende dele-svindelen, skriver avisa.

I ulykken i Queens mistet 265 mennesker livet, og årsaken er fortsatt et mysterium. Rett etter take off mistet flyet halepartiet, gamle deler kan ha skylda, tror etterforskerne.

Liga

Seks flyteknikere ved flyplassen i Roma er allerede arrestert mistenkt for å ha ribbet gamle flyvrak for deler. Da politiet slo til mot hangaren de jobbet i fant de flere kasser med deler, ved siden av seks Airbus-fly som skulle kasseres. Kassene skulle sendes til USA.

Politiet skjønte fort at de seks ikke var alene, og opprullingen av det som trolig er en internasjonal liga var i gang.

Etter flere års etterforskning har politiet fått grep om en internasjonal organisasjon som garanterer at de kan finne reservedeler til et hvilket som helst fly. Under et innbrudd i en hangar i 1995 var tyvene utstyrt med detaljerte lister over hva de skulle ta. Delene selges med forfalskede papirer, så det er vanskelig for flyselskapene å oppdage svindelen.

Den italienske forbrukerorganisasjonen krever en egen gjennomgang av flere italienske flyselskap. Og for tre dager siden krevde amerikanske piloter at alle Airbus-fly settes på bakken mens undersøkelsen gjennomføres.

Millionindustri

I 1996 slo Luftfartsverket alarm etter at det kom fram at SAS hadde brukt uoriginale deler i sju fly. Det amerikanske luftfartsverket advarte mot to typer kabler som ble brukt i DC-9 og MD-80 fly. Allerede den gang var selskapene klar over svindlerne i flydel-bransjen.

- Dette dreier seg om en godt organisert millionindustri, som står særlig sterkt i USA. Der opererer hundrevis av underleverandører mot flyselskapene, mange av dem har åpenbart lyssky interesser. FAA er de første som har tatt opp kampen mot utviklingen, og de siste årene har vi hatt et godt samarbeide med amerikanerne på dette feltet, sa avdelingsleder Øivind Askjem i Luftfartsverkets flytekniske avdeling til Aftenposten i 1996.

Uoriginale deler har spilt en rolle i minst 166 flyulykker og uhell fra 1973 til 1993, skrev det anerkjente tidsskriftet Business Weekly. Uoriginale deler skal også ha spilt en rolle i Partnair-ulykken i 1989. 55 mennesker omkom da flyet styrtet i Skagerrak i september dette året.

NORMALT: Alt var som det skulle da dette Airbus-flyet tok av fra JFK-flyplassen i New York.
HALEFINNEN: Nye undersøkelser skal finne ut hvorfor halefinnen løsnet og flyet styrtet.
BOLIGOMRÅDE: Flight 587 endte i Queens i New York.
SLITASJE? Etterforskere skal finne ut om merkene på denne halefinnen stammer fra flykrasjet eller om de var der fra før.