Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Fly-skjermen reddet alle

Albert Kolk takker fly-skjermen for livet. Nå vil NASA lage fallskjerm til passasjerfly.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Det amerikanske selskapet Ballistic Recovery Systems har utviklet fallskjermer som redder småfly i trøbbel. Den mest avanserte fallskjermen de har, fungerer på fly opp mot to tonn.

Nå jobber de sammen med NASA for å utvikle et system som passer for enda større fly.

Selskapet har allerede mottatt over fire millioner kroner for å begynne utviklingen av kraftigere fallskjermer.

Reddet livet

Kanadiske Albert Kolk er en av flere personer som mener fallskjermen har reddet livene deres. 8. april var han på tur fra Seattle til British Columbia, da flyet begynte å spinne.

- Setebeltene!, ropte han til barnebarnet sitt og de to unge vennene som var med i flyet. Deretter trakk han i den røde spaken i cockpiten.

- Jeg visste at jeg var i problemer. Flyet oppførte seg som en hund som jager halen sin, og jeg klarte ikke rette det ut. Men da fallskjermen åpnet seg, fikk jeg en rolig og vidunderlig følelse, sier Kolk til nyhetsbyrået AP.

Ikke for store fly

Skjermen ligger pakket bak i flyet, og blir skutt ut når piloten drar i spaken. Trådene fra skjermen er festet til vingene, flynesa og halen.

Det er likevel lenge til vi eventuelt får se fallskjermer på de store passasjerflyene. Et Boeing 747-400 har en maksvekt ved avgang på over 400 tonn. I tillegg er store fly mye raskere, noe som gjør at fallskjermene må være ekstremt sterke.

- Farta og vekta til de store flyene er nok for mye for et slik system, sier tidligere styreformann James Hall hos

National Transportation Safety Board.

Se demonstrasjonsvideoer.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media