NESTEN-ULYKKE: Det var et fly av denne typen fra Danish Air Transport som var nær ved å steile etter avgang fra Flesland. Foto: Radoslaw Idaszak/Wikimedia Commons
NESTEN-ULYKKE: Det var et fly av denne typen fra Danish Air Transport som var nær ved å steile etter avgang fra Flesland. Foto: Radoslaw Idaszak/Wikimedia CommonsVis mer

Fly tok av på egen hånd fra Flesland, var nær ved å steile

Steg til værs uten at piloten var nær stikka.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Havarikommisjonen for transport har nå avsluttet etterforskningen av det de kaller «en alvorlig hendelse» på Bergen lufthavn Flesland. Et propellfy av typen ATR 42-300 fra danske Danish Air Transport tok av på egen hånd og var nær ved å steile da det var i lufta.

Flyet, som skulle til Florø, hadde 24 passasjerer, to flygere og en kabinansatt.

Tok av selv Piloten beskriver det dramatiske øyeblikket slik:

«Autopiloten var ikke innkoblet. 10 knop (18,5 km/t) før rotasjonshastighet var oppnådd, tok flyet av uten at det var gitt noen utslag på kontrollene fra mannskapets side. Deretter fortsatte det i en slak stigning med lav hastighet.»

Steilevarsel Flyet fortsatte den ukontrollerte stigningen til tross for at begge styrespakene ble beveget til fremre posisjon (stopp) og ekstra motorpådrag ble gitt.

Samtidig kom det advarsler fra flyets steilevarslingssystem, og styrespakene beveget seg fram og tilbake og var tunge å bevege.

Først da flyet kom inn i skylaget, ble det gradvis lettere å bruke spakene, og flyet fortsatte til Florø under manuell kontroll. Da flyet landet, ble det ikke funnet noen feil på styreorganene, og flyet ble brukt to ganger til den dagen, uten problemer.

I Havarikommisjonens rapport reises det tvil om det hadde vært mulig å forhindre en steiling hvis flynesa hadde hevet seg ytterligere. Det er også usikkert om de hadde hatt tid til å rette opp flyet i tide i den lave høyden.

Mistenker ising Det var snø i lufta da flyet fra selskapet Danish Air Transport skulle ta av, og mannskapet så at snøen la seg på vinger, propeller og haleflater.

Flyet ble derfor først aviset med varmt vann, før det ble påført anti-isingvæske fra to biler.

Kommisjonen  konluderer med at avisingen likevel ikke var god nok.

Det har også har vært flere tilfeller av at høyderoret har frosset fast på denne flytypen, opplyser kommisjonen,og ber om at prosedyren for avising på denne flytypen innskjerpes.