- Flydel ikke fra Harrier-fly

Britiske flyeksperter sier at det er «svært lite sannsynlig» at flydelen som ble funnet etter Mehamn-ulykken i 1982, stammer fra et britisk Harrier-fly.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

LONDON/KRISTIANSAND/TROMSØ(Dagbladet): Ekspertene, som er flymekanikere og har lang erfaring med Harrier-fly, sier til Dagbladet at fargen på innsiden av flydelen ikke stemmer med den RAF (det britiske flyvåpenet) opererer med. De sier også at det er flere andre detaljer som ikke passer.

- Men dette er naturligvis inntrykk basert på bilder, og er absolutt ingen offisiell reaksjon, sier de.

En talskvinne for RAF i det britiske forsvarsdepartementet fastslår ellers at det ikke er registrert noen «uregelmessigheter» ved noen av Harrier-flyene som var på oppdrag i Norge i mars 1982.

Vil samarbeide

- Dersom et fly var skadet, ville vi registrert det, sier skvadronleder Elaine Macleod. Hun sier også at forsvarsdepartementet ikke fikk noen offisiell henvendelse fra norske myndigheter etter ulykken. Men granskingskommisjonens leder opplyste i går overfor Dagbladet at han først i mars 1987 - fem år etter ulykken - uformelt henvendte seg til den britiske ambassaden i Oslo. Den daværende flyattacheen, Steward Cresswell, avviste kort etter at britiske fly hadde vært i Mehamn-området i mars 1982.

Skvadronleder Macleod sier at det britiske forsvarsdepartementet vil gjøre alt de kan for å få slått fast alle fakta.

- Vi vil samarbeide fullt ut, selv om vi foreløpig har atskillig flere spørsmål enn svar. Vi kjenner faktisk bare saken gjennom det vi har fått opplyst via media, sier Macleod.

Full krig

I mars 1982 var Bjørnar Vollstad bindeleddet mellom det norske Luftforsvaret og Royal Air Force Squad. Han er ikke enig:

- Dersom en av de britiske pilotene hadde flydd på et sivilt norsk fly øst for forbudslinjen i Finnmark, kan du være sikker på én ting: Piloten ville holdt kjeft om det, og definitivt ikke fortalt det til meg, sier 67-åringen i dag.

Tidligere forbindelsesoffiser Dag Falk-Petersen mener det er naturlig at den nye Mehamn-kommisjonen starter granskingen med å avhøre de britiske Harrier-pilotene som var på øvelse da Widerøe-flyet styret.

- Man vet jo hvem som fløy. Slikt oppbevares jo for alltid, sier Falk-Petersen.

Den tidligere F-16-piloten er nå sjefflyger for Boeing 737-flåten i SAS. I åra fra 1985 til 1993 var han kontaktoffiser mellom Luftforsvaret og Hæren, tilknyttet ASOC i 6. div. i Indre Troms.

Falk-Petersen har svært vanskelig for å tro at en engelsk jagerpilot ville ha stukket av dersom han hadde skadet et sivilt fly.

TROR DE LYVER: Bjørnar Vollstad er sikker på at britene ville holdt kjeft dersom et av deres jagerfly traff et norsk sivilt fly øst for forbudssonen.