Ethiopian Airlines-ulykken

Flyekspert: Forventer oppvask etter Max 8-prosessen

Flere land har beordret at flyene settes på bakken.

PÅ BAKKEN: En rekke av Southwest Airlines' Boeing Max 8-maskiner står inntil videre parkert på den internasjonale flyplassen i Phoenix i Arizona. Foto: Ralph Freso / Getty / AFP / NTB Scanpix
PÅ BAKKEN: En rekke av Southwest Airlines' Boeing Max 8-maskiner står inntil videre parkert på den internasjonale flyplassen i Phoenix i Arizona. Foto: Ralph Freso / Getty / AFP / NTB ScanpixVis mer

- Jeg forventer at det blir et oppvaskmøte mellom tilsynene etter hvert, hvor de går igjennom prosessen. Slik den har vært, skaper den usikkerhet.

Det sier Hans Jørgen Elnæs, som har flere tiårs fartstid som aktør i og kjenner av luftfartsbransjen og nå jobber i selskapet WinAir. Han sikter til at det amerikanske luftfartstilsynet (FAA) satte Boeings Max 8-maskiner på bakken først tirsdag i forrige uke, etter at «alle andre» hadde gjort det.

KJENNER: Hans Jørgen Elnæs har flere tiår bak seg som aktør i og kjenner av luftfartsbransjen.
Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB Scanpix
KJENNER: Hans Jørgen Elnæs har flere tiår bak seg som aktør i og kjenner av luftfartsbransjen. Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB Scanpix Vis mer

To ulykker

Etter Ethiopian Airlines-ulykken forrige søndag, der 157 mennesker omkom, har land etter land og flyselskap etter flyselskap beordret Max 8-flyene parkert og/eller stengt luftrommet for dem.

Dette delvis fordi ulykken sett fra utsiden hadde likhetstrekk med ulykken med indonesiske Lion Air med samme flytype i oktober, der 189 døde. Det er nå bekreftet fra etiopiske myndigheter at det finnes klare likheter mellom de to ulykkene, etter at den ene såkalte svarte boksen, ferdsskriveren, er undersøkt.

Det skyldes også at Max 8 er en ny modell, som først ble satt i drift i 2017, og de ulike landenes luftfartstilsyn vil forsikre seg om at ikke noe teknisk er galt med modellen før den settes i drift igjen.

Det norske Luftfartstilsynet og Norwegian besluttet tirsdag i forrige uke å parkere selskapets 18 maskiner, etter anbefaling fra EASA - EUs byrå for flysikkerhet.

FAA ble utsatt for stadig mer press, særlig i amerikansk presse, om å følge etter.

«FAA, Boeing og amerikanske flyseskap begynner å se latterlig ut», er tittelen på en artikkel på One Mile at a Time, skrevet før FAA snudde.

USA og Europa

Godkjenningen av nye flytyper følger helt faste prosedyrer. Amerikanske Boeing og europeiske Airbus er totalt dominerende på verdensmarkedet, og de blir først godkjent av henholdsvis FAA og EASA, før de andre landenes tilsyn følger etter.

I amerikansk presse spekuleres det på om FAAs seindrektighet er uttrykk for en regional kamp mellom USA og Europa - der Airbus har alt å vinne på at Max 8 tas ut av drift, siden deres fly da kan bli spurt om å fylle rutehullene. Men det har flykjenner Elnæs lite tro på.

- Det høres litt konspiratorisk ut, og er ikke slik det fungerer. Det er ingen grunn til å tro at FAA og Boeing har samarbeidet på denne måten, sier han og utdyper:

- Luftfart er den mest regulerte industrien i verden, og følger et helt bestemt regelverk. Sikkerheten er viktigst for alle.

Nye funn

Siden FAA er tilsynet som først godkjenner Boeings modeller, har de også mer kjennskap til Max 8 enn alle de andre, understreker flyeksperten.

- FAA la fakta til grunn, og kom til at flyene kunne fortsette å fly. Men så kom det ny info om Ethiopian Airlines-ulykken. Vi vet ikke hva det var, men det kan for eksempel ha vært data fra satellitter eller de svarte boksene. Sammen har opplysningene fått FAA til å være føre var og sette flyene på bakken, sier Elnæs.

Onsdag utdypet Boeing selv at det er nye funn på ulykkesstedet, sammen med satellittdata, som ligger bak beslutningen.

NYTT FLY: På bare seks måneder har den helt nye flytypen Boeing 737 Max 8 styrtet to ganger. Dette vet vi om flyet. Video: CNN Vis mer

Spekulasjoner

Elnæs understreker at ingen foreløpig vet hva som forårsaket de to Max 8-ulykkene. Etterforskningen er ikke ferdigstilt for noen av dem.

Arbeidet var i gang fredag, men det er usikkerhet om hvor mye informasjon det vil være mulig å hente ut. Et bilde som BEA har offentliggjort av den ene boksen, viser at den har store skader.

Det spekuleres på hvorvidt det toppmoderne flyets avanserte såkalte MCAS-system - som skal hindre maskinene i å steile (miste oppdriften) ved å tvinge flynesa ned - er årsaken til ulykkene. Men dette er også altfor tidlig å si noe om, mener flyeksperten og setter Boeing 737-flyet i historisk sammenheng:

- 737 ble først introdusert i 1967 og er verdens mest produserte fly - 1400 av dem er til enhver tid i lufta, og de tar av hvert tredje sekund. Det er også verdens tryggeste fly, sier han og fortsetter:

- Designet på Max 8 er veldig likt foregående generasjon. Nye modeller har gjerne barnesykdommer, og Boeing holder nå på med å oppgradere MCAS-systemet. Men vi vet altså ikke nok om disse ulykkene til å si at de hadde noe med MCAS å gjøre.

På den annen side er 80 prosent av alle flyulykker forbundet med menneskelig feil.

- Det trenger ikke å være pilotfeil - det fins mange andre menneskelige ledd - men i liten grad skyldes ulykker maskinene, sier Elnæs.

- Ikke hysteri

- Er den uvanlige rekkefølgen av land som har satt Max 8 på bakken et uttrykk for et slags hysteri?

- Nei. De lokale tilsynene har ansvaret i eget domene, og må kunne forsvare beslutningene, som er tatt på grunnlag av hva de vet om Lion Air- og Ethiopian Airlines-ulykkene. Men jeg tror altså at det blir et tilsynsmøte etter denne prosessen, som har bidratt til usikkerhet.

Elnæs framholder at Norwegian, som fikk kritikk for å være seine med å sette flyene på bakken, har fulgt boka til punkt og prikke i prosessen.

- De fulgte det norske og europeiske tilsynet, og fikk også muligheten til å fly tilbake for å parkere. Det var den beste løsningen, sier han.