HAR HÅP:  Oberstløytnant Trond Sølna mener Hercules-flyene er noe av de sikreste flyene som finnes. Foto: Jo Straube / Dagbladet
HAR HÅP: Oberstløytnant Trond Sølna mener Hercules-flyene er noe av de sikreste flyene som finnes. Foto: Jo Straube / DagbladetVis mer

- Flyene trenger bare 300 meter for å lande

Hercules-piloter trener på nødlanding to ganger i året.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Til vanlig blir Forsvarets Hercules-fly brukt til å frakte bårer etter ulykker for andre. Nå har Hercules-flyet «Siv» mest sannsynlig sjøl vært utsatt for ei ulykke.  

- Jeg vil ikke spekulere i hva som har skjedd. Det er helt uforståelig for oss. Hver tur planlegges grundig i tillegg til at utstyret sier ifra når flyet nærmer seg vann, fjell eller annet terreng, sier oberstløytnant Trond Sølna for flermotoravdelingen på Luftoperativt inspektorat (LOI). 

- Flyene trenger bare 300 meter for å lande. Nødlanding blir de ansatte trent på i simulatorer i USA to ganger i året. 

Oberstløytnant Mikael Nordmark ved Lapplandsjägergruppen i Kiruna har tidligere sagt at området er det verste området i Sverige et fly kunne gått ned i.

Laget for ekstremvær Sølna er utdannet pilot og har flydd Hercules-flyene siden 1988. Han har over 10 000 flytimer og kjenner til fire av de fem som nå er meldt savnet.  

ROBUSTE FLY:  OberstløytnantTrond Sølna mener Hercules-flyene er noe av det beste av sitt slag i verden. 
Foto: Jo Straube / Dagbladet
ROBUSTE FLY: OberstløytnantTrond Sølna mener Hercules-flyene er noe av det beste av sitt slag i verden. Foto: Jo Straube / Dagbladet Vis mer

- Det er ikke særlig hyggelig å fly inne i en orkan. Vi oppsøker det ikke. Men flyene er laget for ekstremtvær og vi flyr inn i orkaner. Amerikanerne gjør det hele tiden.   

Han forteller at det kan blåse 150 kilometer i timen, men likevel virke helt rolig inne i flyet.  

SØSTERFLY:  Hercules-flyet med navn Frigg står nå på Gardermoen militærstasjon. Ingen av de ansatte jobber som vanlig i dag.
Foto: Jo Straube / Dagbladet
SØSTERFLY: Hercules-flyet med navn Frigg står nå på Gardermoen militærstasjon. Ingen av de ansatte jobber som vanlig i dag. Foto: Jo Straube / Dagbladet Vis mer

- Om det er for turbulent inne i en orkan legger vi oss høyere opp i lufta.

Av de beste på markedet De første Hercules-flyene ble tatt i bruk i Norge i 1969, og etter nesten 40 år ble de byttet ut i 2007. I alt fire C-130 J Super Hercules ble bestilt og kjøpt inn av Forsvaret. Sølna fløy det aller første flyet med navnet Frigg fra USA til Norge sjøl i 2008.   

- Det har ikke vært noen uhell av denne typen med Hercules-fyene tidligere. Det er så sikkert som det går an å få det. Flyene er noe av det beste du kan få .  

 STORT FLY:  Hercules-flyene 34,37 meter langt. Foto: Jo Straube / Dagbladet
STORT FLY: Hercules-flyene 34,37 meter langt. Foto: Jo Straube / Dagbladet Vis mer

Hvert fly er utstyrt med redningsutstyr som vester, sekker, sovepose, telt, utstyr til matlaging og matrangeringer. De nye typene er fem meter lengre og har en kraftigere motor enn de gamle. Dessuten er de sprekere.

-Et nytt fly er som å få en ny bil. De gamle var 40 år, og i de nye var tekonologien splitter ny.

Oberst og stasjonssjef Diederik Willem Kolff har tidligere sagt at  mannskapet vil klare seg med sovepose, vann og telt om de har klart å nødlande.

Det finnes rundt 2500 Hercules-fly i verden.   

Uforståelig Sølna mener det ikke er noen grunn til å tro at tekniske feil kan ha oppstått. Det er umulig å slå av nødpeileren. Den er programmert til å stå på alarmert.

Nødsingaler sendes så ut til tre forskjellige frekvenser. Dessuten er det bærbare radioer om bord.  

- Vi er en liten avdeling med relativt få piloter. Vi er ofte ute og reiser og da er vi tett på hverandre. Dette preger alle sammen.  

 

NØDPEILER:  Nødpeileren er plassert bak over halepartiet. Foto: Jo Straube / Dagbladet
NØDPEILER: Nødpeileren er plassert bak over halepartiet. Foto: Jo Straube / Dagbladet Vis mer