Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Flyene var for nær

Flyet som styrtet i New York kan ha kommet for nær et annet fly som nettopp hadde tatt av fra Kennedy-flyplassen. Det førte til turbulens som kan ha forårsaket flystyrten i Queens.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Havarietterforskerne undrer seg fortsatt over at haleroret på American Airlines flight 587 ser ut til å ha falt av flyet før det styrtet. Uten haleroret sier eksperter at det vil være helt umulig å holde flyet stabilt og i luften.

Etterforskerne mistenkte først at det var motorfeil som forårsaket styrten, men undersøkelser av flyets vitale deler tyder ikke på at det var feil ved motorene. Heller ikke at en fugl kan ha kommet inn i motoren.

Ifølge CNN er det derimot sannsynlig at turbulens fra flyet foran førte til ustabilitet som kan ha forårsaket at flyet styrtet i bydelen Queens i New York. Minst 265 mennesker omkom, 251 passasjerer, ni i besetningen om bord og minst fem på bakken.

Etterforskerne sier at flyene tok av med to til to og et halvt minutts mellomrom, slik reglene sier, men ifølge CNNs ekspert mener de samme etterforskerne nå at ulykkesflyet fløy raskere enn man først trodde. Dermed kan det ha vært så lite som 90 sekunder mellom flyene, og ulykkesflyet kan ha havnet i turbulensen fra det japanske passasjerflyet foran.

Dette underbygges av analysen av taleregistratoren fra flyet, som ble undersøkt tirsdag. Ifølge den amerikanske havarikommisjonen NTSB hørtes to skranglelyder med noen sekunders mellomrom. Så sier kapteinen at han er kommet inn i turbulensen fra flyet foran, og annenflygeren ber om full kraft på motorene.

George Black i NTSB sier etterforskerne vil se nærmere på om turbulensen var en medvirkende årsak til ulykken.

Etterforskningen ble onsdag forsinket av at man ikke klarte å få ut informasjon fra ferdskriveren, på grunn av en ødelagt minnebrikke. Ferdskriveren ble sendt til produsenten i Florida, i håp om at de kan få tak i informasjonen.

- Den viktigste informasjonen ligger trolig i ferdskriveren. Minnet er der, men vi klarer bare ikke å få tak i det, sier han.

Black sier videre at ingenting tyder foreløpig på at det ligger noe kriminelt bak ulykken.

Etter ulykken har tragiske enkeltskjebner blant de omkomne kommet fram. Om bord var den unge forretningsmannen Felix Sanchez som jobbet i World Trade Center, men som hadde sin siste arbeidsdag 10. september, dagen før terrorangrepene. Mandag var han på vei til sin nye jobb i Den dominikanske republikk, men kom aldri fram.

Blant de omkomne var også en marinesoldat som var på vei hjem til kone og barn etter flere måneder om bord i hangarskipet «USS Enterprise» som hadde gjort tjeneste i Golfen.

Queens var langt fra kommet over tapet av opp mot 60 av sine innbyggere, som ble drept i terrorangrepene 11. september, da tragedien var et faktum igjen.

(NTB)

FANGET DE SISTE ORDENE: Etterforsknings-sjef James Cash viser fram boksen som inneholdt taleregistratoren på flight 587 som krasjet i Queens med 260 personer om bord.Foto: SCANPIX/REUTERS
Hele Norges coronakart