Flyet i trøbbel før

Dornier 228-flyet har vært gransket av havarikommisjonen to ganger på tre år.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

4. desember 2000 oppsto det røyk- og varmeutvikling i en varmeovn i kabinen. Flyet var på vei med 16 oljearbeidere fra Brønnøysund til Trondheim. Røyken ble slokket ved hjelp av brannslokkingsapparat, men døde først ut da styrmann trakk ut sikringene. Flyet fortsatte til Trondheim. Årsaken til røykutviklingen er ukjent.

2. august 2001 gikk flyet med ni passasjerer fra Brønnøysund til Trondheim. Under innflygningen merket kapteinen dødgang i balanseroret, men klarte likevel å lande. Inspeksjonen viste at det manglet en bolt i mekanikken som styrer balanseroret.

Flyet er bygget i 1987 og eies av Deutsche Financial Services Corp. i Missouri i USA. Flyet har vært leaset av Helitrans, tidligere morselskapet til Kato Air, siden juni 1997.