- Flyet lå dårlig an

Passasjerene fra Star Tour-flyet må forberede seg på ettervirkninger etter opplevelsen de har vært med på. Etterdønninger kommer helt sikkert. Når bare ett hydraulisk system virker, ligger flyet dårlig an, sier flyger Kjell Erik Heibek.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Etter en slik alvorlig opplevelse er det viktig å få vite så mye som mulig om hva som skjedde og om hvilke sikkerhetssystemer som finnes i flyet. Det er ingen tvil om at dette var en meget alvorlig hendelse, sier Kjell Erik Heibek, som også er sikkerhetsansvarlig i Norsk Flygerforbund.

Helt utrolig

- Dersom alle tre hydrauliske systemer settes ut av spill samtidig, vil det være meget vanskelig å få flyet ned uskadd, sier Heibek.

- Jeg flyr selv en annen flytype og kjenner ikke detaljene fra 757-uhellet. Men dette er soleklart innenfor vårt interesseområde, og flygere over hele verden vil være interessert i å få vite hva som skjedde - og hvorfor, sier han.
- At to slike systemer skal svikte samtidig er nærmest helt utrolig.

Travelt

Hydraulikken styrer blant annet bremser, høyde- og sideror, hjulene og flaps som øker og senker vingens løft.

- Slike svikt trener vi på hvert halvår - i simulator. Det er klart det blir meget travelt i cockpiten når slikt skjer. Flygeren ber om prioritert nødlanding og går dermed foran all annen trafikk.

- Hvor viktig er det tredje hydrauliske anlegget?

- Uten det ville ikke flyet kommet helt fra det, sier Heibek, som påpeker at han uttaler seg om dette som flyger, ikke på vegne av forbundet.

- Flygerne er alltid trent på at det aller verste skal skje. Derfor blir passasjerene bedt om å ta på flytevester etc. Ofte kan det virke mer dramatisk enn det egentlig er. Men slik er reglene. At ett hydraulikkanlegg på en 757 svikter er i seg selv ikke så farlig. Når to svikter blir det straks tøffere. Det sier seg selv at flyet ligger dårlig an, avslutter Heibek.